lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/08/05 10:39]
km
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/08/15 13:47]
km [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner]
Linje 67: Linje 67:
 **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.**
  
 +|< 49em 20% 80% >|
 |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**| |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**|
 |5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| |5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.|
Linje 75: Linje 76:
 |0|Eksamen ikke gjennomført| |0|Eksamen ikke gjennomført|
  
 +|< 49em 20% 80% >|
 |**Karakter**|**Skriftlig eksamen**| |**Karakter**|**Skriftlig eksamen**|
 |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
Linje 196: Linje 198:
 **Leksjon 1: Innføring i bruksområdet for GS ** **Leksjon 1: Innføring i bruksområdet for GS **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til oppbygging av GS\\ Forklare:\\   - Hvilke stasjoner og strekninger som styres av GS \\ - Forgreininger til banestrekninger \\ - Spor og plattformer \\ - Arbeidsplasser \\ - Plassering av reserveplasser \\ - Noder og dualdrift \\ - Rutiner for togbok og ordrefordeling|Demonstrere:\\ - Føring av togbok \\ - Praksis for ordrefordeling| |Kjenne til oppbygging av GS\\ Forklare:\\   - Hvilke stasjoner og strekninger som styres av GS \\ - Forgreininger til banestrekninger \\ - Spor og plattformer \\ - Arbeidsplasser \\ - Plassering av reserveplasser \\ - Noder og dualdrift \\ - Rutiner for togbok og ordrefordeling|Demonstrere:\\ - Føring av togbok \\ - Praksis for ordrefordeling|
Linje 201: Linje 204:
 **Leksjon 2: Brukergrensesnittet ** **Leksjon 2: Brukergrensesnittet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare:\\ - Operatørbemyndigelse \\ - Nodeswitch \\ - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer. \\ - Akustisk alarm \\ - Oppringt reservesamband for CTC \\ \\ Forklare:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsramme \\ - Stasjonsnavn \\ - Dagkoder \\ - Storskjerm|Demonstrere:\\   - Operatørbemyndigelse \\ - Nodeswitch \\ - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer. \\ - Akustisk alarm \\ - Oppringt reservesamband for CTC \\ \\ Demonstrere: \\ - Finne fram i og velge bilder \\ - Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenes \\ \\ Demonstrere indikeringer av:\\   - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsramme \\ - Stasjonsnavn \\ - Dagkoder| |Forklare:\\ - Operatørbemyndigelse \\ - Nodeswitch \\ - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer. \\ - Akustisk alarm \\ - Oppringt reservesamband for CTC \\ \\ Forklare:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsramme \\ - Stasjonsnavn \\ - Dagkoder \\ - Storskjerm|Demonstrere:\\   - Operatørbemyndigelse \\ - Nodeswitch \\ - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer. \\ - Akustisk alarm \\ - Oppringt reservesamband for CTC \\ \\ Demonstrere: \\ - Finne fram i og velge bilder \\ - Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenes \\ \\ Demonstrere indikeringer av:\\   - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsramme \\ - Stasjonsnavn \\ - Dagkoder|
Linje 208: Linje 212:
 **Mål:** **Mål:**
  
-Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.\\ +**Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.**\\ 
-Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ +**Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ 
-Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ +**Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ 
-Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.\\+**Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.**\\
  
 ** Leksjon 3: Kommandoer ** ** Leksjon 3: Kommandoer **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
Linje 220: Linje 225:
 ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting.  \\ - Indikeringer i lokalområdet|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting.  \\ - Indikeringer i lokalområdet|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
Linje 225: Linje 231:
 ** Leksjon 5: Togvei ** ** Leksjon 5: Togvei **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning  \\ Sporveksel  \\ - Sporsperre \\ - Hovedsignal \\ - Dvergsignal \\ - Indikering \\ - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning  \\ \\ Sporveksel  \\ - Sporsperre \\ - Hovedsignal \\ - Dvergsignal \\ - Indikering \\ - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/utkobling av AG-drift \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Når kommandoene SIS og SSS fungerer og ikke fungerer|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/utkobling av AG-drift \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Når kommandoene SIS og SSS fungerer og ikke fungerer|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
Linje 235: Linje 243:
 ** Leksjon 7: Magasinering ** ** Leksjon 7: Magasinering **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Annulering av magasinering \\ - Utløsing av togvei \\ - Forprøving \\ - Magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene (GS/Ebicos)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.| |Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Annulering av magasinering \\ - Utløsing av togvei \\ - Forprøving \\ - Magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene (GS/Ebicos)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.|
Linje 240: Linje 249:
 ** Leksjon 8: Sporveksler ** ** Leksjon 8: Sporveksler **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ \\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporveksler \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Indikering av sveivskap \\ - Manglende avhengighet til signaler \\ - Alarmliste \\ - Avhengighet til kontrollsikringer|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ \\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporveksler \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Indikering av sveivskap \\ - Manglende avhengighet til signaler \\ - Alarmliste \\ - Avhengighet til kontrollsikringer|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |
Linje 245: Linje 255:
 ** Leksjon 9: Linjeblokk ** ** Leksjon 9: Linjeblokk **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Sperring av linjeblokk|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Sperring av linjeblokk|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
Linje 250: Linje 261:
 ** Leksjon 10: Lampekontroll ** ** Leksjon 10: Lampekontroll **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: \\ - Aktiv pærekontroll \\ - Mot relelinjeblokk \\ \\ Lampekontroll: \\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Dvergsignal \\ Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: \\ - Aktiv pærekontroll \\ - Mot relelinjeblokk \\ \\ Lampekontroll: \\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Dvergsignal \\ \\ Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 11: ATC ** ** Leksjon 11: ATC **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, med unntak av indikering ved forsignal for hovedsignal som viser ”kjør med redusert hastighet”\\ \\ DATC på Oslo S kontra vanlig DATC \\ | | |Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, med unntak av indikering ved forsignal for hovedsignal som viser ”kjør med redusert hastighet”\\ \\ DATC på Oslo S kontra vanlig DATC \\ | |
Linje 260: Linje 273:
 ** Leksjon 12:  Ruteplaner, TLS og automater ** ** Leksjon 12:  Ruteplaner, TLS og automater **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan \\ - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan \\ - Automatisk togledelse (TLS) \\ - Automater \\ - Kopiere kjøreplan \\ - Lage midlertidig kjøreplan \\ - Endre kjøreplan \\ - Slette midlertidig kjøreplan|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan \\ - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan \\ - Automatisk togledelse (TLS) \\ - Automater \\ \\ - Kopiere kjøreplan \\ - Lage midlertidig kjøreplan \\ - Endre kjøreplan \\ - Slette midlertidig kjøreplan|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte \\ brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter \\ og funksjonen nødfrakopling \\ skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte \\ brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter \\ og funksjonen nødfrakopling \\ skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |
Linje 270: Linje 285:
 ** Leksjon 14: Lokale forhold ** ** Leksjon 14: Lokale forhold **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ | |Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ |
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)