lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw [2016/08/08 12:09]
km [Tema 1: Introduksjon]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw [2016/08/08 12:11]
km [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner]
Linje 203: Linje 203:
 **Mål:** **Mål:**
  
-Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen. +**Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.**\\ 
-Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget. +**Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ 
-Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg. +**Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ 
-Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.+**Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.**\\
  
 ** Leksjon 3: Kommandoer ** ** Leksjon 3: Kommandoer **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for: \\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer. \\ \\ Gjøre rede for forskjellen på ordinær og kritisk kommando.|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette  tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\  | |Gjøre rede for: \\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer. \\ \\ Gjøre rede for forskjellen på ordinær og kritisk kommando.|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette  tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\  |
Linje 217: Linje 218:
 ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Enkeltelementutløsing av skiftevei \\ - Kombinasjon av togveier, skifteveier og lokalområder \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder \\ - Frigivning og tilbaketaging av S.lås samt indikering av denne|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått \\ situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Enkeltelementutløsing av skiftevei \\ - Kombinasjon av togveier, skifteveier og lokalområder \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder \\ - Frigivning og tilbaketaging av S.lås samt indikering av denne|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått \\ situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |
Linje 222: Linje 224:
 ** Leksjon 5: Togvei ** ** Leksjon 5: Togvei **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i togveien \\ - Indikeringsrekkefølge før alle kriterier for togvei oppfylles \\ - Hva som er overlapp og alternative overlapp \\ - Forriglingskrav til overlapp. \\ - Medrettet og motrettet sporveksel i overlapp \\ - Overlappets avhengighet til sentralblokk og linjeblokk \\ - Togveier med 0-overlapp \\ - Stilling av lange togveier og hvor viapunkter for disse er plassert \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Hvordan overlapp utløses ved kjøring av tog, samt hvor lang tid som går før overlappet utløses \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Enkeltelementutløsing av togvei og overlapp \\ - Flankedekning  \\  Sporveksel  \\  Sporsperre \\ S-lås  \\  Hovedsignal \\ Dvergsignal \\  Indikering  \\ Sporfelt \\ \\ Gjøre rede for hvor togvei med signal ”forsiktig kjøring” (signal 32) finnes og krav til signalering.\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i togveien \\ - Indikeringsrekkefølge før alle kriterier for togvei oppfylles \\ - Hva som er overlapp og alternative overlapp \\ - Forriglingskrav til overlapp. \\ - Medrettet og motrettet sporveksel i overlapp \\ - Overlappets avhengighet til sentralblokk og linjeblokk \\ - Togveier med 0-overlapp \\ - Stilling av lange togveier og hvor viapunkter for disse er plassert \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Hvordan overlapp utløses ved kjøring av tog, samt hvor lang tid som går før overlappet utløses \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Enkeltelementutløsing av togvei og overlapp \\ - Flankedekning  \\  Sporveksel  \\  Sporsperre \\ S-lås  \\  Hovedsignal \\ Dvergsignal \\  Indikering  \\ Sporfelt \\ \\ Gjøre rede for hvor togvei med signal ”forsiktig kjøring” (signal 32) finnes og krav til signalering.\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |
Linje 227: Linje 230:
 **Leksjon 6: AG – drift ** **Leksjon 6: AG – drift **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvordan AG-drift inn/utkobles på et eller flere signal \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Feilmelding ved blinkende AG-pil|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvordan AG-drift inn/utkobles på et eller flere signal \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Feilmelding ved blinkende AG-pil|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |
Linje 232: Linje 236:
 **Leksjon 7: Magasinering ** **Leksjon 7: Magasinering **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Annullering av magasinering \\ - Utløsing av togvei \\ - Magasinering med og uten ATL-drift \\ \\ Gjøre rede for magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene på Gardermobanen, Hovedbanen, Askerbanen og Drammenbanen\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Annullering av magasinering \\ - Utløsing av togvei \\ - Magasinering med og uten ATL-drift \\ \\ Gjøre rede for magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene på Gardermobanen, Hovedbanen, Askerbanen og Drammenbanen\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |
Linje 237: Linje 242:
 ** Leksjon 8: Sporveksler ** ** Leksjon 8: Sporveksler **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til lokale forhold mht sveivskap, sporveksler og avhengighet til signaler.\\ \\ Gjøre rede for:\\ - Sperring av sporveksler \\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Indikering av sveivskap \\ - Indikering av sporvekselvarme \\ - Avhengighet til signaler og sporveksler \\ - Indikering av togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporveksler|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | |Kjenne til lokale forhold mht sveivskap, sporveksler og avhengighet til signaler.\\ \\ Gjøre rede for:\\ - Sperring av sporveksler \\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Indikering av sveivskap \\ - Indikering av sporvekselvarme \\ - Avhengighet til signaler og sporveksler \\ - Indikering av togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporveksler|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |
Linje 242: Linje 248:
 ** Leksjon 9: Linjeblokk og sentralblokk ** ** Leksjon 9: Linjeblokk og sentralblokk **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Linjeblokkens avhengighet til overlapp \\ - Sperring av linjeblokk \\ \\ Gjøre rede for sentralblokken funksjoner:\\  - Normalstilling og vending \\ - Utløsing av en eller flere blokkstrekninger \\ - Utløsing av strekning med belegg eller passasjefeil \\ - Sentralblokkens avhengighet til overlapp \\ - Sperring av sentralblokk \\ - Låsing av utpekt blokkretning|Mestre betjening av linjeblokken og \\ sentralblokkens funksjoner.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått \\ situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Linjeblokkens avhengighet til overlapp \\ - Sperring av linjeblokk \\ \\ Gjøre rede for sentralblokken funksjoner:\\  - Normalstilling og vending \\ - Utløsing av en eller flere blokkstrekninger \\ - Utløsing av strekning med belegg eller passasjefeil \\ - Sentralblokkens avhengighet til overlapp \\ - Sperring av sentralblokk \\ - Låsing av utpekt blokkretning|Mestre betjening av linjeblokken og \\ sentralblokkens funksjoner.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått \\ situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |
Linje 247: Linje 254:
 ** Leksjon 10: Lampekontroll ** ** Leksjon 10: Lampekontroll **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ \\ - Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ Signal som ikke kan vise stopp, kan ikke stilles til kjør \\ \\ - Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ Forsiktig kjøring \\ - Dobbeltfilamentlamper|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for:\\ \\ - Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ Signal som ikke kan vise stopp, kan ikke stilles til kjør \\ \\ - Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ Forsiktig kjøring \\ - Dobbeltfilamentlamper|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
Linje 252: Linje 260:
 ** Leksjon 11: ATC ** ** Leksjon 11: ATC **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Gjennomsignalering \\ - Oppbygning (Bumasløyfer osv.) \\ - Signalavhengighet|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Gjennomsignalering \\ - Oppbygning (Bumasløyfer osv.) \\ - Signalavhengighet|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
Linje 257: Linje 266:
 ** Leksjon 12: Rutedatabase, ATL og automater ** ** Leksjon 12: Rutedatabase, ATL og automater **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for bruken av kjøreplan og hvordan \\ foreta endringer i kjøreplan:\\ - Kopiere ruteplan \\ - Lage ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ \\ - Automatisk togledelse (ATL) \\ \\ - Automater|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og \\ hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ \\ Kunne aktivere og deaktivere automater\\ | |Gjøre rede for bruken av kjøreplan og hvordan \\ foreta endringer i kjøreplan:\\ - Kopiere ruteplan \\ - Lage ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ \\ - Automatisk togledelse (ATL) \\ \\ - Automater|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og \\ hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ \\ Kunne aktivere og deaktivere automater\\ |
Linje 262: Linje 272:
 ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for funksjonene:\\ - Nødfrakopling \\ - Vifter og nødlys i tunneler og kulverter \\ \\ Gjøre rede for bilder, særskilte kommandoer og indikeringer for særskilte brannobjekter:\\  - Skaugumtunnelen \\ - Tanumtunnelen \\ - Bærumstunnelen \\ - Romeriksporten \\ - Kulvert Gardermoen \\ - Bekkedalshøgda|Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonene nødfrakopling, \\ vifter og nødlys\\ \\ Demonstrere bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter:\\ - Skaugumtunnelen \\ - Tanumtunnelen \\ - Bærumstunnelen \\ - Romeriksporten \\ - Kulvert Gardermoen \\ - Bekkedalshøgda \\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter og \\ funksjonen nødfrakopling skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |Gjøre rede for funksjonene:\\ - Nødfrakopling \\ - Vifter og nødlys i tunneler og kulverter \\ \\ Gjøre rede for bilder, særskilte kommandoer og indikeringer for særskilte brannobjekter:\\  - Skaugumtunnelen \\ - Tanumtunnelen \\ - Bærumstunnelen \\ - Romeriksporten \\ - Kulvert Gardermoen \\ - Bekkedalshøgda|Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonene nødfrakopling, \\ vifter og nødlys\\ \\ Demonstrere bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter:\\ - Skaugumtunnelen \\ - Tanumtunnelen \\ - Bærumstunnelen \\ - Romeriksporten \\ - Kulvert Gardermoen \\ - Bekkedalshøgda \\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter og \\ funksjonen nødfrakopling skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |
Linje 267: Linje 278:
 ** Leksjon 14: Lokale forhold ** ** Leksjon 14: Lokale forhold **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Stasjoner med samtidig innkjøring \\ - Togvarmeposter \\ - Veibom Gardermoen  \\ - Utkjørtogvei fra dvergsignal Lillestrøm og Gardermoen \\ - Forsignaler og indre og ytre hovedsignaler Kløfta \\  - Hovedlinjesignaler|Demonstrere kunnskap om lokale forhold \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av: \\ - Stasjoner med samtidig innkjøring \\ - Utkjørtogvei fra dvergsignal Lillestrøm og Gardermoen| |Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Stasjoner med samtidig innkjøring \\ - Togvarmeposter \\ - Veibom Gardermoen  \\ - Utkjørtogvei fra dvergsignal Lillestrøm og Gardermoen \\ - Forsignaler og indre og ytre hovedsignaler Kløfta \\  - Hovedlinjesignaler|Demonstrere kunnskap om lokale forhold \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av: \\ - Stasjoner med samtidig innkjøring \\ - Utkjørtogvei fra dvergsignal Lillestrøm og Gardermoen|
Linje 272: Linje 284:
 ** Leksjon 15: Lokale forhold ** ** Leksjon 15: Lokale forhold **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ \\ - Strekning som betjenes av Thales, og tekniske innretninger:\\ Akseltellere\\ FATC\\ Sentralblokk\\ \\ - Oppbygging av Thales ESTW L90 5 sikringsanlegg\\ \\ - Betjening av kombinerte signaler\\ \\ - Kommandoer|Demonstrere og mestre betjening av Thales sikringsanlegg| |Gjøre rede for:\\ \\ - Strekning som betjenes av Thales, og tekniske innretninger:\\ Akseltellere\\ FATC\\ Sentralblokk\\ \\ - Oppbygging av Thales ESTW L90 5 sikringsanlegg\\ \\ - Betjening av kombinerte signaler\\ \\ - Kommandoer|Demonstrere og mestre betjening av Thales sikringsanlegg|
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)