Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw [2016/08/08 12:09] km [Tema 1: Introduksjon] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw [2016/08/15 13:32] km [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner] |
**Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** | **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** |
| |
| |< 49em 20% 80% >| |
|**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**| | |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**| |
|5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| | |5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| |
|0|Eksamen ikke gjennomført| | |0|Eksamen ikke gjennomført| |
| |
| |< 49em 20% 80% >| |
|**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**| | |**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**| |
|5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskapsmålene. | | |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskapsmålene. | |
**Mål:** | **Mål:** |
| |
Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen. | **Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.**\\ |
Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget. | **Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ |
Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg. | **Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ |
Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett. | **Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.**\\ |
| |
** Leksjon 3: Kommandoer ** | ** Leksjon 3: Kommandoer ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for: \\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer. \\ \\ Gjøre rede for forskjellen på ordinær og kritisk kommando.|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for: \\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer. \\ \\ Gjøre rede for forskjellen på ordinær og kritisk kommando.|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** | ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Enkeltelementutløsing av skiftevei \\ - Kombinasjon av togveier, skifteveier og lokalområder \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder \\ - Frigivning og tilbaketaging av S.lås samt indikering av denne|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått \\ situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Enkeltelementutløsing av skiftevei \\ - Kombinasjon av togveier, skifteveier og lokalområder \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder \\ - Frigivning og tilbaketaging av S.lås samt indikering av denne|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått \\ situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
** Leksjon 5: Togvei ** | ** Leksjon 5: Togvei ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i togveien \\ - Indikeringsrekkefølge før alle kriterier for togvei oppfylles \\ - Hva som er overlapp og alternative overlapp \\ - Forriglingskrav til overlapp. \\ - Medrettet og motrettet sporveksel i overlapp \\ - Overlappets avhengighet til sentralblokk og linjeblokk \\ - Togveier med 0-overlapp \\ - Stilling av lange togveier og hvor viapunkter for disse er plassert \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Hvordan overlapp utløses ved kjøring av tog, samt hvor lang tid som går før overlappet utløses \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Enkeltelementutløsing av togvei og overlapp \\ - Flankedekning \\ Sporveksel \\ Sporsperre \\ S-lås \\ Hovedsignal \\ Dvergsignal \\ Indikering \\ Sporfelt \\ \\ Gjøre rede for hvor togvei med signal ”forsiktig kjøring” (signal 32) finnes og krav til signalering.\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i togveien \\ - Indikeringsrekkefølge før alle kriterier for togvei oppfylles \\ - Hva som er overlapp og alternative overlapp \\ - Forriglingskrav til overlapp. \\ - Medrettet og motrettet sporveksel i overlapp \\ - Overlappets avhengighet til sentralblokk og linjeblokk \\ - Togveier med 0-overlapp \\ - Stilling av lange togveier og hvor viapunkter for disse er plassert \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Hvordan overlapp utløses ved kjøring av tog, samt hvor lang tid som går før overlappet utløses \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Enkeltelementutløsing av togvei og overlapp \\ \\ Flankedekning: \\ - Sporveksel \\ - Sporsperre \\ - S-lås \\ - Hovedsignal \\ - Dvergsignal \\ - Indikering \\ - Sporfelt \\ \\ Gjøre rede for hvor togvei med signal ”forsiktig kjøring” (signal 32) finnes og krav til signalering.\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | |
| |
**Leksjon 6: AG – drift ** | **Leksjon 6: AG – drift ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for:\\ - Hvordan AG-drift inn/utkobles på et eller flere signal \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Feilmelding ved blinkende AG-pil|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Hvordan AG-drift inn/utkobles på et eller flere signal \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Feilmelding ved blinkende AG-pil|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
**Leksjon 7: Magasinering ** | **Leksjon 7: Magasinering ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Annullering av magasinering \\ - Utløsing av togvei \\ - Magasinering med og uten ATL-drift \\ \\ Gjøre rede for magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene på Gardermobanen, Hovedbanen, Askerbanen og Drammenbanen\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Annullering av magasinering \\ - Utløsing av togvei \\ - Magasinering med og uten ATL-drift \\ \\ Gjøre rede for magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene på Gardermobanen, Hovedbanen, Askerbanen og Drammenbanen\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
** Leksjon 8: Sporveksler ** | ** Leksjon 8: Sporveksler ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Kjenne til lokale forhold mht sveivskap, sporveksler og avhengighet til signaler.\\ \\ Gjøre rede for:\\ - Sperring av sporveksler \\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Indikering av sveivskap \\ - Indikering av sporvekselvarme \\ - Avhengighet til signaler og sporveksler \\ - Indikering av togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporveksler|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | | |Kjenne til lokale forhold mht sveivskap, sporveksler og avhengighet til signaler.\\ \\ Gjøre rede for:\\ - Sperring av sporveksler \\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Indikering av sveivskap \\ - Indikering av sporvekselvarme \\ - Avhengighet til signaler og sporveksler \\ - Indikering av togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporveksler|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | |
** Leksjon 9: Linjeblokk og sentralblokk ** | ** Leksjon 9: Linjeblokk og sentralblokk ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Linjeblokkens avhengighet til overlapp \\ - Sperring av linjeblokk \\ \\ Gjøre rede for sentralblokken funksjoner:\\ - Normalstilling og vending \\ - Utløsing av en eller flere blokkstrekninger \\ - Utløsing av strekning med belegg eller passasjefeil \\ - Sentralblokkens avhengighet til overlapp \\ - Sperring av sentralblokk \\ - Låsing av utpekt blokkretning|Mestre betjening av linjeblokken og \\ sentralblokkens funksjoner.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått \\ situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Linjeblokkens avhengighet til overlapp \\ - Sperring av linjeblokk \\ \\ Gjøre rede for sentralblokken funksjoner:\\ - Normalstilling og vending \\ - Utløsing av en eller flere blokkstrekninger \\ - Utløsing av strekning med belegg eller passasjefeil \\ - Sentralblokkens avhengighet til overlapp \\ - Sperring av sentralblokk \\ - Låsing av utpekt blokkretning|Mestre betjening av linjeblokken og \\ sentralblokkens funksjoner.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått \\ situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | |
** Leksjon 10: Lampekontroll ** | ** Leksjon 10: Lampekontroll ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for:\\ \\ - Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ Signal som ikke kan vise stopp, kan ikke stilles til kjør \\ \\ - Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ Forsiktig kjøring \\ - Dobbeltfilamentlamper|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for:\\ \\ Rødlyskontroll: \\ - Aktiv pærekontroll \\ - Mot relelinjeblokk \\ - Signal som ikke kan vise stopp, kan ikke stilles til kjør \\ \\ Lampekontroll: \\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Dvergsignal \\ - Forsiktig kjøring \\ \\ Dobbeltfilamentlamper|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 11: ATC ** | ** Leksjon 11: ATC ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for:\\ - Gjennomsignalering \\ - Oppbygning (Bumasløyfer osv.) \\ - Signalavhengighet|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Gjennomsignalering \\ - Oppbygning (Bumasløyfer osv.) \\ - Signalavhengighet|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |
** Leksjon 12: Rutedatabase, ATL og automater ** | ** Leksjon 12: Rutedatabase, ATL og automater ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for bruken av kjøreplan og hvordan \\ foreta endringer i kjøreplan:\\ - Kopiere ruteplan \\ - Lage ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ \\ - Automatisk togledelse (ATL) \\ \\ - Automater|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og \\ hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ \\ Kunne aktivere og deaktivere automater\\ | | |Gjøre rede for bruken av kjøreplan og hvordan \\ foreta endringer i kjøreplan:\\ - Kopiere ruteplan \\ - Lage ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ \\ Automatisk togledelse (ATL) \\ \\ Automater|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og \\ hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ \\ Kunne aktivere og deaktivere automater\\ | |
| |
** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** | ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for funksjonene:\\ - Nødfrakopling \\ - Vifter og nødlys i tunneler og kulverter \\ \\ Gjøre rede for bilder, særskilte kommandoer og indikeringer for særskilte brannobjekter:\\ - Skaugumtunnelen \\ - Tanumtunnelen \\ - Bærumstunnelen \\ - Romeriksporten \\ - Kulvert Gardermoen \\ - Bekkedalshøgda|Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonene nødfrakopling, \\ vifter og nødlys\\ \\ Demonstrere bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter:\\ - Skaugumtunnelen \\ - Tanumtunnelen \\ - Bærumstunnelen \\ - Romeriksporten \\ - Kulvert Gardermoen \\ - Bekkedalshøgda \\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter og \\ funksjonen nødfrakopling skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | | |Gjøre rede for funksjonene:\\ - Nødfrakopling \\ - Vifter og nødlys i tunneler og kulverter \\ \\ Gjøre rede for bilder, særskilte kommandoer og indikeringer for særskilte brannobjekter:\\ - Skaugumtunnelen \\ - Tanumtunnelen \\ - Bærumstunnelen \\ - Romeriksporten \\ - Kulvert Gardermoen \\ - Bekkedalshøgda|Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonene nødfrakopling, \\ vifter og nødlys\\ \\ Demonstrere bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter:\\ - Skaugumtunnelen \\ - Tanumtunnelen \\ - Bærumstunnelen \\ - Romeriksporten \\ - Kulvert Gardermoen \\ - Bekkedalshøgda \\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter og \\ funksjonen nødfrakopling skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |
** Leksjon 14: Lokale forhold ** | ** Leksjon 14: Lokale forhold ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Stasjoner med samtidig innkjøring \\ - Togvarmeposter \\ - Veibom Gardermoen \\ - Utkjørtogvei fra dvergsignal Lillestrøm og Gardermoen \\ - Forsignaler og indre og ytre hovedsignaler Kløfta \\ - Hovedlinjesignaler|Demonstrere kunnskap om lokale forhold \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av: \\ - Stasjoner med samtidig innkjøring \\ - Utkjørtogvei fra dvergsignal Lillestrøm og Gardermoen| | |Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Stasjoner med samtidig innkjøring \\ - Togvarmeposter \\ - Veibom Gardermoen \\ - Utkjørtogvei fra dvergsignal Lillestrøm og Gardermoen \\ - Forsignaler og indre og ytre hovedsignaler Kløfta \\ - Hovedlinjesignaler|Demonstrere kunnskap om lokale forhold \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av: \\ - Stasjoner med samtidig innkjøring \\ - Utkjørtogvei fra dvergsignal Lillestrøm og Gardermoen| |
** Leksjon 15: Lokale forhold ** | ** Leksjon 15: Lokale forhold ** |
| |
| |<49em 60% 40%>| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for:\\ \\ - Strekning som betjenes av Thales, og tekniske innretninger:\\ Akseltellere\\ FATC\\ Sentralblokk\\ \\ - Oppbygging av Thales ESTW L90 5 sikringsanlegg\\ \\ - Betjening av kombinerte signaler\\ \\ - Kommandoer|Demonstrere og mestre betjening av Thales sikringsanlegg| | |Gjøre rede for:\\ \\ Strekning som betjenes av Thales, og tekniske innretninger:\\ - Akseltellere\\ - FATC\\ - Sentralblokk\\ \\ - Oppbygging av Thales ESTW L90 5 sikringsanlegg\\ \\ - Betjening av kombinerte signaler\\ \\ - Kommandoer|Demonstrere og mestre betjening av Thales sikringsanlegg| |
| |
==== 12. Pensumoversikt ==== | ==== 12. Pensumoversikt ==== |