lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw [2016/08/08 12:11]
km [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw [2016/08/15 13:31]
km [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner]
Linje 63: Linje 63:
 **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.**
  
 +|< 49em 20% 80% >|
 |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**| |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**|
 |5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| |5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.|
Linje 71: Linje 72:
 |0|Eksamen ikke gjennomført| |0|Eksamen ikke gjennomført|
  
 +|< 49em 20% 80% >|
 |**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**| |**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**|
 |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskapsmålene. | |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskapsmålene. |
Linje 226: Linje 228:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i togveien \\ - Indikeringsrekkefølge før alle kriterier for togvei oppfylles \\ - Hva som er overlapp og alternative overlapp \\ - Forriglingskrav til overlapp. \\ - Medrettet og motrettet sporveksel i overlapp \\ - Overlappets avhengighet til sentralblokk og linjeblokk \\ - Togveier med 0-overlapp \\ - Stilling av lange togveier og hvor viapunkter for disse er plassert \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Hvordan overlapp utløses ved kjøring av tog, samt hvor lang tid som går før overlappet utløses \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Enkeltelementutløsing av togvei og overlapp \\ Flankedekning  \\  Sporveksel  \\  Sporsperre \\ S-lås  \\  Hovedsignal \\ Dvergsignal \\  Indikering  \\ Sporfelt \\ \\ Gjøre rede for hvor togvei med signal ”forsiktig kjøring” (signal 32) finnes og krav til signalering.\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i togveien \\ - Indikeringsrekkefølge før alle kriterier for togvei oppfylles \\ - Hva som er overlapp og alternative overlapp \\ - Forriglingskrav til overlapp. \\ - Medrettet og motrettet sporveksel i overlapp \\ - Overlappets avhengighet til sentralblokk og linjeblokk \\ - Togveier med 0-overlapp \\ - Stilling av lange togveier og hvor viapunkter for disse er plassert \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Hvordan overlapp utløses ved kjøring av tog, samt hvor lang tid som går før overlappet utløses \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Enkeltelementutløsing av togvei og overlapp \\ \\ Flankedekning\\  Sporveksel  \\  Sporsperre \\ S-lås  \\  Hovedsignal \\ Dvergsignal \\  Indikering  \\ Sporfelt \\ \\ Gjøre rede for hvor togvei med signal ”forsiktig kjøring” (signal 32) finnes og krav til signalering.\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |
  
 **Leksjon 6: AG – drift ** **Leksjon 6: AG – drift **
Linje 256: Linje 258:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ \\ Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ Signal som ikke kan vise stopp, kan ikke stilles til kjør \\ \\ Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ Forsiktig kjøring \\ Dobbeltfilamentlamper|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ \\ Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ Signal som ikke kan vise stopp, kan ikke stilles til kjør \\ \\ Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ Forsiktig kjøring \\ \\ Dobbeltfilamentlamper|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 11: ATC ** ** Leksjon 11: ATC **
Linje 268: Linje 270:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for bruken av kjøreplan og hvordan \\ foreta endringer i kjøreplan:\\ - Kopiere ruteplan \\ - Lage ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ \\ Automatisk togledelse (ATL) \\ \\ Automater|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og \\ hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ \\ Kunne aktivere og deaktivere automater\\ |+|Gjøre rede for bruken av kjøreplan og hvordan \\ foreta endringer i kjøreplan:\\ - Kopiere ruteplan \\ - Lage ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ \\  Automatisk togledelse (ATL) \\ \\  Automater|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og \\ hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ \\ Kunne aktivere og deaktivere automater\\ |
  
 ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling **
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)