lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw [2016/08/08 12:11]
km [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw [2017/04/04 09:37]
ingrid_dale_bjordal
Linje 1: Linje 1:
-===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul ESTW i Trafikk- og markedsdivisjonen  =====+===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul ESTW i Kunde og trafikkdivisjonen=====
  
 ==== Innhold ==== ==== Innhold ====
Linje 5: Linje 5:
 Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togleder.  Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togleder. 
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 1. Krav til forkunnskaper ==== ==== 1. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring i modul ESTW, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle krav helsekravforskriften.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring i modul ESTW, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle helsekrav togframføringsforskriften.//
  
 ==== 2. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== ==== 2. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====
Linje 63: Linje 63:
 **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.**
  
 +|< 49em 20% 80% >|
 |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**| |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**|
 |5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| |5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.|
Linje 71: Linje 72:
 |0|Eksamen ikke gjennomført| |0|Eksamen ikke gjennomført|
  
 +|< 49em 20% 80% >|
 |**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**| |**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**|
 |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskapsmålene. | |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskapsmålene. |
Linje 113: Linje 115:
 Praktisk/muntlig eksamen består av to deler og gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo. Den første delen har en varighet på inntil 4 timer og gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning i rushtrafikk ved full togproduksjon. Den andre delen av eksamen har en varighet på inntil 3 timer og gjennomføres på reserveplass for ESTW.  Praktisk/muntlig eksamen består av to deler og gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo. Den første delen har en varighet på inntil 4 timer og gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning i rushtrafikk ved full togproduksjon. Den andre delen av eksamen har en varighet på inntil 3 timer og gjennomføres på reserveplass for ESTW. 
  
-Praktisk/ muntlig eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, behersker de spesielle forholdene i ESTW området, håndterer operasjonelle scenarier proaktivt, og evne til å styre og utvikle planer for trafikkavviklingen samt utfører oppgavene i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.+Praktisk/ muntlig eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, behersker de spesielle forholdene i ESTW området, håndterer operasjonelle scenarier proaktivt, og evne til å styre og utvikle planer for trafikkavviklingen samt utfører oppgavene i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet.
  
 For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo. For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo.
Linje 143: Linje 145:
 Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (fasit) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (fasit) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven.
  
-Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på. +Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på. 
  
-Fagansvarlig funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. Den nye sensoren som utpekes av fagansvarlig funksjonell godkjenning utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +Fagansvarlig funksjonell godkjenning i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. Den nye sensoren som utpekes av fagansvarlig funksjonell godkjenning utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
  
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Linje 155: Linje 157:
 Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved praktisk/muntlig eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av praktisk/muntlig prestasjon kan ikke påklages. Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved praktisk/muntlig eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av praktisk/muntlig prestasjon kan ikke påklages.
  
-Eleven sender klagen til fagsjef toglederutdanningen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, seksjonssjef HR og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen.+Eleven sender klagen til fagsjef toglederutdanningen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, seksjonssjef HR og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Kunde og trafikkdivisjonen
  
 Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensorene og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal nye sensorer vurdere eleven.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen.  Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensorene og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal nye sensorer vurdere eleven.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen. 
Linje 206: Linje 208:
 **Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ **Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\
 **Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ **Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\
-**Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.**\\+**Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet.**\\
  
 ** Leksjon 3: Kommandoer ** ** Leksjon 3: Kommandoer **
Linje 226: Linje 228:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i togveien \\ - Indikeringsrekkefølge før alle kriterier for togvei oppfylles \\ - Hva som er overlapp og alternative overlapp \\ - Forriglingskrav til overlapp. \\ - Medrettet og motrettet sporveksel i overlapp \\ - Overlappets avhengighet til sentralblokk og linjeblokk \\ - Togveier med 0-overlapp \\ - Stilling av lange togveier og hvor viapunkter for disse er plassert \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Hvordan overlapp utløses ved kjøring av tog, samt hvor lang tid som går før overlappet utløses \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Enkeltelementutløsing av togvei og overlapp \\ Flankedekning  \\  Sporveksel  \\  Sporsperre \\ S-lås  \\  Hovedsignal \\ Dvergsignal \\  Indikering  \\ Sporfelt \\ \\ Gjøre rede for hvor togvei med signal ”forsiktig kjøring” (signal 32) finnes og krav til signalering.\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i togveien \\ - Indikeringsrekkefølge før alle kriterier for togvei oppfylles \\ - Hva som er overlapp og alternative overlapp \\ - Forriglingskrav til overlapp. \\ - Medrettet og motrettet sporveksel i overlapp \\ - Overlappets avhengighet til sentralblokk og linjeblokk \\ - Togveier med 0-overlapp \\ - Stilling av lange togveier og hvor viapunkter for disse er plassert \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Hvordan overlapp utløses ved kjøring av tog, samt hvor lang tid som går før overlappet utløses \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Enkeltelementutløsing av togvei og overlapp \\ \\ Flankedekning\\  Sporveksel  \\  Sporsperre \\ S-lås  \\  Hovedsignal \\ Dvergsignal \\  Indikering  \\ Sporfelt \\ \\ Gjøre rede for hvor togvei med signal ”forsiktig kjøring” (signal 32) finnes og krav til signalering.\\ |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |
  
 **Leksjon 6: AG – drift ** **Leksjon 6: AG – drift **
Linje 256: Linje 258:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ \\ Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ Signal som ikke kan vise stopp, kan ikke stilles til kjør \\ \\ Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ Forsiktig kjøring \\ Dobbeltfilamentlamper|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ \\ Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ Signal som ikke kan vise stopp, kan ikke stilles til kjør \\ \\ Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ Forsiktig kjøring \\ \\ Dobbeltfilamentlamper|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 11: ATC ** ** Leksjon 11: ATC **
Linje 268: Linje 270:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for bruken av kjøreplan og hvordan \\ foreta endringer i kjøreplan:\\ - Kopiere ruteplan \\ - Lage ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ \\ Automatisk togledelse (ATL) \\ \\ Automater|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og \\ hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ \\ Kunne aktivere og deaktivere automater\\ |+|Gjøre rede for bruken av kjøreplan og hvordan \\ foreta endringer i kjøreplan:\\ - Kopiere ruteplan \\ - Lage ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ \\  Automatisk togledelse (ATL) \\ \\  Automater|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og \\ hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ \\ Kunne aktivere og deaktivere automater\\ |
  
 ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling **
Linje 286: Linje 288:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ \\ Strekning som betjenes av Thales, og tekniske innretninger:\\ Akseltellere\\ FATC\\ Sentralblokk\\ \\ - Oppbygging av Thales ESTW L90 5 sikringsanlegg\\ \\ - Betjening av kombinerte signaler\\ \\ - Kommandoer|Demonstrere og mestre betjening av Thales sikringsanlegg|+|Gjøre rede for:\\ \\ Strekning som betjenes av Thales, og tekniske innretninger:\\ Akseltellere\\ FATC\\ Sentralblokk\\ \\ - Oppbygging av Thales ESTW L90 5 sikringsanlegg\\ \\ - Betjening av kombinerte signaler\\ \\ - Kommandoer|Demonstrere og mestre betjening av Thales sikringsanlegg|
  
 ==== 12. Pensumoversikt ==== ==== 12. Pensumoversikt ====
Linje 296: Linje 298:
 Kompendium Kompendium
  
-Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett+Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
  
 Beredskapshåndbok Beredskapshåndbok
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_modul_estw.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)