Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/06/08 13:27] larhed [Tema 5: Arbeid i spor] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/06/09 12:20] larhed [Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon] |
||
---|---|---|---|
Linje 268: | Linje 268: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig | + | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig |
**Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** | **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | + | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, |
** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** | ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** | ||
Linje 340: | Linje 340: | ||
** Leksjon 6.1: Togradio ** | ** Leksjon 6.1: Togradio ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | | + | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | |
** Leksjon 6.2: ATC ** | ** Leksjon 6.2: ATC ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | | Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål: | + | | Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, |
** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** | ** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | | + | |Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | |
** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, | ** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ |**Ferdighetsmål: | + | |Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | | |
** Leksjon 6.5: Akseltellere ** | ** Leksjon 6.5: Akseltellere ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, | + | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, |
** Leksjon 6.6: ERTMS ** | ** Leksjon 6.6: ERTMS ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | | + | |Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | |
**Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** | **Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| | + | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| |
** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) ** | ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | | + | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | |
==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | ||
Linje 390: | Linje 390: | ||
** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser ** | ** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | + | |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ |
** Leksjon | ** Leksjon | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | + | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/ |
** Leksjon 7.3 Farlig gods ** | ** Leksjon 7.3 Farlig gods ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/ | + | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder |
** Leksjon | ** Leksjon | ||
- | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | |
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, |
- | | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, | + | |
==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ==== | ==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ==== | ||
Linje 412: | Linje 411: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | |**Kommunikasjon og teamarbeid**| | + | ^Kommunikasjon og teamarbeid^ |
- | |Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\ Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll\\ Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner\\ Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, | + | |- Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ |
- | | **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**| | + | ^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ |
- | |Gjør gode prioriteringer\\ Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | | + | |Gjør gode prioriteringer\\ |
- | | **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**| | + | ^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ |
- | |Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ Stiller på jobb uthvilt og i form\\ Håndterer distraksjoner godt\\ Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ Ber om hjelp når det er behov\\ Fornuftig bruk av pauser\\ | | + | |- Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ |
- | | **Toglederrollen, | + | ^Toglederrollen, |
- | |Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ Griper inn når det er “påkrevd”\\ Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ Gir klare og utvetydige instruksjoner| | + | |- Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ |