lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/06/08 13:30]
larhed [Tema 6: Tekniske anlegg]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/07/27 08:41]
larhed [Tema 5: Arbeid i spor]
Linje 11: Linje 11:
 |004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| |004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve|
 |005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| |005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert|
 +|006| |Revisjon 005 publisert i wiki|
  
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
Linje 91: Linje 92:
 |0|Eksamen ikke gjennomført| |0|Eksamen ikke gjennomført|
  
-|**Karakter**|**Standard ved skriftlig og muntlig eksamen**|+|**Karakter**|**Skriftlig og muntlig eksamen**|
 |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
Linje 257: Linje 258:
 ==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== ==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon+**Hovedmål: Eleven skal vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning
Linje 268: Linje 269:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig muntlig \\ og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis |+|Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig og skriftlig kommunikasjon, \\ og bidra til god praksis |
  
 **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer**
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette \\ - Anbefalt tekst i kunngjøringer for ulike situasjoner \\ - Hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger \\ \\ Eleven skal få innføring i FIDO, og hvilke distribusjonskanaler FIDO erstatter\\ \\ Eleven skal forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Eleven skal kunne utarbeide, distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer. \\ \\ Eleven skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer i FIDO.\\ |+|Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette \\ - Anbefalt tekst i kunngjøringer for ulike situasjoner \\ - Hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger \\ \\ Eleven skal få innføring i FIDO, og hvilke distribusjonskanaler FIDO erstatter\\ \\ Eleven skal forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne forklare forskjellen \\ på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Eleven skal kunne utarbeide, \\ distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer. \\ \\ Eleven skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer \\ i FIDO.\\ |
  
 ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge **
Linje 281: Linje 282:
 ==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== ==== Tema 3: Togleders oppgaver ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal kjenne til togleders oppgaver, effektiv trafikkavvikling, togleders oppgaver på ulike driftsformer, og når togleder er barriere.+**Hovedmål: Eleven skal kjenne til togleders oppgaver, effektiv trafikkavvikling, togleders oppgaver på ulike driftsformer, og når togleder er barriere.**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning
Linje 296: Linje 297:
 ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.+**Hovedmål: Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator. 
Linje 313: Linje 314:
 ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== ==== Tema 5: Arbeid i spor ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor+**Hovedmål: Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator
Linje 390: Linje 391:
 ** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser ** ** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.\\ \\ Mestre rapportskriving.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |+|Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.\\ \\ Mestre rapportskriving.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
  
 ** Leksjon  7.2 Øvrige uregelmessigheter ** ** Leksjon  7.2 Øvrige uregelmessigheter **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy \\ - Registrere forsinkelser i TIOS \\ - Registrere feil og hendelser i Hendelseslogg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\  \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |+|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy \\ - Registrere forsinkelser i TIOS \\ - Registrere feil og hendelser i Hendelseslogg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\  \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
  
 ** Leksjon 7.3 Farlig gods ** ** Leksjon 7.3 Farlig gods **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ |+|Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ |
  
 ** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** ** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander **
- +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og foreta varsling.|
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og foreta varsling.|+
  
 ==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ==== ==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ====
Linje 412: Linje 412:
 Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.  Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. 
  
-|**Kommunikasjon og teamarbeid**| +^Kommunikasjon og teamarbeid^ 
-|Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\ Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll\\ Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner\\ Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, samt togleder i nabosentral ved behov \\ Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning\\ Holder øye med og kryssjekker andres handlinger\\ Har en god og naturlig tone med sine kolleger\\ Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)\\ Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre\\ Hjelper til ved behov\\ Søker aktivt informasjon fra andre\\ | +|Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\  Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll\\ Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner\\ Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, samt togleder i \\ nabosentral ved behov \\ Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning\\ Holder øye med og kryssjekker andres handlinger\\ Har en god og naturlig tone med sine kolleger\\ Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)\\ Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre\\ Hjelper til ved behov\\ Søker aktivt informasjon fra andre\\ | 
-| **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**| +^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ 
-|Gjør gode prioriteringer\\ Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | +|Gjør gode prioriteringer\\ Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | 
-| **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**| +^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ 
-|Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ Stiller på jobb uthvilt og i form\\ Håndterer distraksjoner godt\\ Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ Ber om hjelp når det er behov\\ Fornuftig bruk av pauser\\ | +|Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ Stiller på jobb uthvilt og i form\\ Håndterer distraksjoner godt\\ Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ Ber om hjelp når det er behov\\ Fornuftig bruk av pauser\\ | 
-| **Toglederrollen, lederskap**| +^Toglederrollen, lederskap^ 
-|Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ Griper inn når det er “påkrevd”\\ Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ Gir klare og utvetydige instruksjoner|+|Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ Griper inn når det er “påkrevd”\\ Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ Gir klare og utvetydige instruksjoner|
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane