Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/06/08 13:30] larhed [Tema 6: Tekniske anlegg] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/12/23 11:11] 127.0.0.1 ekstern redigering |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan utdanning av togledere ===== | ===== Læreplan utdanning av togledere ===== | ||
- | < | + | |
==== Revisjonshistorikk ==== | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
Linje 11: | Linje 11: | ||
|004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| | |004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| | ||
|005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| | |005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| | ||
+ | |006| |Revisjon 005 publisert i wiki| | ||
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 16: | Linje 17: | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ==== | ==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ==== | ||
Linje 31: | Linje 32: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
//Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
//Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 65: | Linje 66: | ||
I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
- | {{laereplanutdanning_av_togledere_Image_0.png}} | + | {{: |
Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
Linje 91: | Linje 92: | ||
|0|Eksamen ikke gjennomført| | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | |**Karakter**|**Standard ved skriftlig | + | |**Karakter**|**Skriftlig |
|5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
|4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
Linje 109: | Linje 110: | ||
Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener: | Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener: | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
Linje 121: | Linje 122: | ||
På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | ||
- | | + | |
- | | + | |
På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | ||
Linje 238: | Linje 239: | ||
==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | ||
- | //Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, | + | //Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, |
==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
Linje 251: | Linje 252: | ||
**Tidsramme: | **Tidsramme: | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal få innføring om utdanningen, | |Eleven skal få innføring om utdanningen, | ||
Linje 257: | Linje 259: | ||
==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== | ==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | ||
Linje 267: | Linje 269: | ||
**Leksjon 2.1: Kommunikasjon** | **Leksjon 2.1: Kommunikasjon** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig | + | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig |
**Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** | **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | + | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, |
** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** | ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| | | Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| | ||
==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== | ==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | ||
Linje 291: | Linje 296: | ||
**Leksjon 3.1: Togleders oppgaver ** | **Leksjon 3.1: Togleders oppgaver ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Eleven skal forklare: | | Eleven skal forklare: | ||
Linje 296: | Linje 302: | ||
==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== | ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 306: | Linje 312: | ||
** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner ** | ** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, | ||
Linje 313: | Linje 320: | ||
==== Tema 5: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 323: | Linje 330: | ||
**Leksjon 5.1: Arbeid i spor ** | **Leksjon 5.1: Arbeid i spor ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, | |Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, | ||
Linje 330: | Linje 338: | ||
==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== | ==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 340: | Linje 348: | ||
** Leksjon 6.1: Togradio ** | ** Leksjon 6.1: Togradio ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | | ||
Linje 345: | Linje 354: | ||
** Leksjon 6.2: ATC ** | ** Leksjon 6.2: ATC ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, | | Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, | ||
Linje 350: | Linje 360: | ||
** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** | ** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | | |Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | | ||
Linje 355: | Linje 366: | ||
** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, | ** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | | | |Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | | | ||
Linje 360: | Linje 372: | ||
** Leksjon 6.5: Akseltellere ** | ** Leksjon 6.5: Akseltellere ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, | ||
Linje 365: | Linje 378: | ||
** Leksjon 6.6: ERTMS ** | ** Leksjon 6.6: ERTMS ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | | |Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | | ||
Linje 370: | Linje 384: | ||
**Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** | **Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| | ||
- | ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets | + | ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Bane NORs elektroniske distribusjonsportal) ** |
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | | ||
Linje 380: | Linje 396: | ||
==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 390: | Linje 406: | ||
** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser ** | ** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |<49em 60% 40%>| |
- | | |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | ||
** Leksjon | ** Leksjon | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |<49em 60% 40%>| |
- | | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | ||
** Leksjon 7.3 Farlig gods ** | ** Leksjon 7.3 Farlig gods ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |<49em 60% 40%>| |
- | | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Bane NORs rutiner og hvor man finner stoppesteder | ||
** Leksjon | ** Leksjon | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |<49em 60% 40%>| |
- | | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, | ||
- | ==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets | + | ==== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ==== |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | |**Kommunikasjon og teamarbeid**| | + | ^Kommunikasjon og teamarbeid^ |
- | |Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\ Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll\\ Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner\\ Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, | + | |- Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ |
- | | **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**| | + | ^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ |
- | |Gjør gode prioriteringer\\ Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | | + | |Gjør gode prioriteringer\\ |
- | | **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**| | + | ^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ |
- | |Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ Stiller på jobb uthvilt og i form\\ Håndterer distraksjoner godt\\ Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ Ber om hjelp når det er behov\\ Fornuftig bruk av pauser\\ | | + | |- Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ |
- | | **Toglederrollen, | + | ^Toglederrollen, |
- | |Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ Griper inn når det er “påkrevd”\\ Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ Gir klare og utvetydige instruksjoner| | + | |- Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ |