lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/06/08 13:31]
larhed [Tema 7: Ulykker - beredskap]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/07/27 08:40]
larhed [5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform]
Linje 11: Linje 11:
 |004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| |004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve|
 |005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| |005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert|
 +|006| |Revisjon 005 publisert i wiki|
  
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
Linje 91: Linje 92:
 |0|Eksamen ikke gjennomført| |0|Eksamen ikke gjennomført|
  
-|**Karakter**|**Standard ved skriftlig og muntlig eksamen**|+|**Karakter**|**Skriftlig og muntlig eksamen**|
 |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
Linje 268: Linje 269:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig muntlig \\ og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis |+|Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig og skriftlig kommunikasjon, \\ og bidra til god praksis |
  
 **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer**
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette \\ - Anbefalt tekst i kunngjøringer for ulike situasjoner \\ - Hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger \\ \\ Eleven skal få innføring i FIDO, og hvilke distribusjonskanaler FIDO erstatter\\ \\ Eleven skal forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Eleven skal kunne utarbeide, distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer. \\ \\ Eleven skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer i FIDO.\\ |+|Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette \\ - Anbefalt tekst i kunngjøringer for ulike situasjoner \\ - Hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger \\ \\ Eleven skal få innføring i FIDO, og hvilke distribusjonskanaler FIDO erstatter\\ \\ Eleven skal forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne forklare forskjellen \\ på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Eleven skal kunne utarbeide, \\ distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer. \\ \\ Eleven skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer \\ i FIDO.\\ |
  
 ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge **
Linje 411: Linje 412:
 Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.  Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. 
  
-|**Kommunikasjon og teamarbeid**| +^Kommunikasjon og teamarbeid^ 
-|Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\ Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll\\ Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner\\ Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, samt togleder i nabosentral ved behov \\ Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning\\ Holder øye med og kryssjekker andres handlinger\\ Har en god og naturlig tone med sine kolleger\\ Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)\\ Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre\\ Hjelper til ved behov\\ Søker aktivt informasjon fra andre\\ | +|Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\  Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll\\ Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner\\ Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, samt togleder i \\ nabosentral ved behov \\ Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning\\ Holder øye med og kryssjekker andres handlinger\\ Har en god og naturlig tone med sine kolleger\\ Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)\\ Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre\\ Hjelper til ved behov\\ Søker aktivt informasjon fra andre\\ | 
-| **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**| +^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ 
-|Gjør gode prioriteringer\\ Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | +|Gjør gode prioriteringer\\ Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | 
-| **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**| +^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ 
-|Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ Stiller på jobb uthvilt og i form\\ Håndterer distraksjoner godt\\ Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ Ber om hjelp når det er behov\\ Fornuftig bruk av pauser\\ | +|Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ Stiller på jobb uthvilt og i form\\ Håndterer distraksjoner godt\\ Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ Ber om hjelp når det er behov\\ Fornuftig bruk av pauser\\ | 
-| **Toglederrollen, lederskap**| +^Toglederrollen, lederskap^ 
-|Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ Griper inn når det er “påkrevd”\\ Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ Gir klare og utvetydige instruksjoner|+|Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ Griper inn når det er “påkrevd”\\ Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ Gir klare og utvetydige instruksjoner|
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane