Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/06/08 13:31] larhed [Tema 7: Ulykker - beredskap] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2021/09/29 10:41] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan | + | ===== Læreplan |
- | < | + | |
- | ==== Revisjonshistorikk ==== | + | ^ Læreplan for: | Togleder |
+ | ^ Kravstiller kompetanse: | ||
- | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | ||
- | |000|15.3.2013|Dokumentet opprettet| | ||
- | |001|20.9.2013|Endret målformulering: | ||
- | |002|28.05.2014|Innledning, | ||
- | |003|04.02.15|Mindre endringer i pkt 2, 5.3, 6.3, 6.5, 7.1 – 7.5.\\ Mindre endring i leksjon 2.2, ny leksjon 6.6| | ||
- | |004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| | ||
- | |005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| | ||
- | ==== 1. Innledning ==== | + | === Eier av læreplanen |
+ | Konserndirektør i Kunde og trafikk | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse | + | ==== Utarbeidet av ==== |
+ | Fagnsvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | ||
- | Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | + | ==== Henvisning |
+ | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. | ||
- | ==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere | + | ==== Agressokode |
+ | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
+ | * FO1022 - Togleder | ||
+ | | ||
- | Utdanningen | + | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== |
+ | Elektroniske [[menyer: | ||
+ | ===== Innledning ===== | ||
+ | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Medarbeideren skal inneha | ||
- | ==== 3. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | // | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. |
- | Eksamen Toglederprøven tilfredsstiller krav til forkunnskaper | + | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer |
- | ==== 4. Kompetansekrav til opplæringspersonell | + | Læreplanen konkretiserer hovedmål |
- | // | + | Læremålene |
- | - //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // | + | |
- | - //Utdannet togleder // | + | |
- | - //Erfaring som togleder // | + | |
- | - //15 studiepoeng | + | |
- | // | ||
- | // | ||
- | - //Utdannet togleder// | ||
- | - //Erfaring som togleder // | ||
- | //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | + | {{:playground: |
- | - //Utdannet togleder// | + | |
- | - // | + | |
- | - // | + | |
- | - //Objektiv og upartisk// | + | |
- | //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | ||
- | - //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse// | ||
- | - // | ||
- | - //Objektiv og upartisk// | ||
- | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform | + | ==== Arbeidsform studenten |
+ | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen, | ||
- | === 5.1 Varighet fordelt på teori og praksis | + | Operativt regelverk |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | + | ==== Krav til forkunnskaper ==== |
+ | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder | ||
+ | * Bestått eksamen som trafikkstyrer | ||
+ | * Bestått kontrollprøve | ||
+ | * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat. | ||
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring. Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | ||
- | === 5.2 Læringsnivåer i læreplan | + | ===== Hovedmål for opplæringen |
+ | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal få evnen til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal studenten få en forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | ||
- | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
- | {{laereplanutdanning_av_togledere_Image_0.png}} | + | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== |
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ | ||
- | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | + | ==== Innlæringsmål |
+ | * Studenten skal kunne lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | ||
+ | * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, | ||
+ | * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
+ | * Studenten skal kunne bruke sjekklister. | ||
- | Handlingskompetanse defineres som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som totalt sett gjør eleven i stand til å utføre oppgavene korrekt. | ||
- | === 5.3 Arbeidsform elever | + | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse |
+ | * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | ||
+ | * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, togekspeditører, | ||
+ | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * Studenten har kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Eleven skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Eleven skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | ||
- | Det er hensiktsmessig å benytte operativt regelverk på Banenettet | ||
- | === 5.4 Vurdering under utdanningen | + | ==== Krav til pensum |
+ | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | ||
- | Under opplæringen blir eleven vurdert i forhold til teoretisk | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk | ||
- | **Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** | + | Ved praksis i trafikkstyringssentralen, |
- | |**Karakter**|**Progresjonsprøver i simulator | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes |
- | |5|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse | + | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral |
- | |4|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken effektivt. Eleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | + | |
- | |3|Bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken | + | |
- | |2|Ikke bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | |1|Ikke bestått: | + | |
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | + | |
- | |**Karakter**|**Standard ved skriftlig og muntlig eksamen**| | + | Skolen bestiller praksisplass av linjeleder |
- | |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse | + | |
- | |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse | + | |
- | |3|Bestått\\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | + | |
- | |2|Ikke bestått\\ Eleven viser manglende helhetsoversikt | + | |
- | |1|Ikke bestått \\ Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | | + | |
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | + | |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når elev vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
- | ==== 6. Gjennomføring av eksamen | + | |
+ | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
+ | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
+ | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
- | === 6.1 Eksamener | + | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer |
+ | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO-1291) i Agresso | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner eleven til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. | + | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== |
- | Læreplan for utdanning | + | ==== Vurdering under utdanningen ==== |
+ | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og fellessituasjonsforståelse\\ | ||
+ | Ved vurdering | ||
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
- | - Skriftlig eksamen Toglederprøve | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ |
- | - Skriftlig og muntlig eksamen Fjernstyringsprøve | + | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, |
- | - Avsluttende skriftlig eksamen | + | |
- | - Avsluttende praktisk eksamen | + | |
- | Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | + | |
- | Norsk jernbaneskole | + | Eksamen skal teste ut om studenten |
- | Elevene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå |
- | På skriftlig | + | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ |
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Karakter | ||
+ | | 5 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
+ | | 4 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
+ | | 3 | Bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, | ||
+ | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Studenten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Studenten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Studenten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | ||
+ | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
- | - Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | ||
- | - Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer | ||
- | På øvrige eksamener tillates | + | {{tablelayout? |
+ | ^Karakter ^Standard ved skriftlig og muntlig eksamen^ | ||
+ | |5|Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |4|Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |3|Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |2|Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |1|Ikke bestått | ||
+ | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | === 6.2 Toglederprøve | + | ==== Retningslinjer for sensor |
+ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\ | ||
- | Den skriftlige | + | Ved klage på eksamen |
+ | ¨ | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Eksamen | ||
+ | | Toglederprøven: | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen: | ||
+ | | Avsluttende praktisk eksamen: | ||
+ | | Fjernstyringsprøven: | ||
- | Eksamen skal avdekke om eleven kan vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon, | ||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3. Bestått eksamen i Toglederprøven er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. | + | For fjernstyringsprøven oppnevnes |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | + | \\ |
+ | Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\ | ||
- | === 6.3 Fjernstyringsprøve | + | ==== Eksamener |
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
- | Fjernstyringsprøven består | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen |
- | Eksamen skal avdekke om eleven innehar sikker forståelse | + | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes |
+ | Eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning for fjernstyringsprøven godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. | ||
- | Det foretas en totalvurdering av begge eksamener | + | Følgende |
+ | * Skriftlig prøve | ||
+ | * Fjernstyringsprøven | ||
+ | * Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | * Avsluttende praktisk eksamen | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | + | Det kreves at alle eksamener bestås |
- | === 6.4 Avsluttende | + | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. |
- | Avsluttende skriftlige | + | På skriftlig |
+ | * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet | ||
- | Eksamen skal avdekke om eleven kan gjøre rede for avvikshåndtering, | + | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. |
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. | ||
- | Dersom man ikke består | + | Til eksamen |
- | === 6.5 Avsluttende | + | {{tablelayout? |
+ | ^ Toglederutdanningen | ||
+ | | Toglederprøve | ||
+ | | Fjernstyringsprøve | ||
+ | | Avsluttende eksamen | ||
+ | | Avsluttende eksamen | ||
- | Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. | ||
- | Eksamen skal avdekke om eleven har handlingskompetanse i å overvåke og lede effektiv togframføring, | ||
- | For å bestå eksamen må eleven | + | ==== Toglederprøve ==== |
+ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen | + | ==== Fjernstyringsprøve ==== |
+ | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. | ||
+ | |||
+ | For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve | ||
- | ==== 7. Oppnevning av sensor | + | ==== Avsluttende skriftlig eksamen |
+ | Avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | === 7.1 Retningslinjer for sensorer | + | ==== Avsluttende praktisk eksamen |
+ | Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning, | ||
- | På skriftlig eksamen retter og vurderer sensorene eksamensbesvarelser hver for seg. Deretter foretar de sammen en felles vurdering og setter karakter. Sensorene skal utarbeide skriftlig vurdering av hver enkelt kandidat. | ||
- | === 7.2 Toglederprøve | + | ===== Klage på eksamen |
+ | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
+ | Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet | + | Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, |
- | === 7.3 Fjernstyringsprøve === | + | Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, |
- | Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen |
- | + | ||
- | Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === | + | |
- | + | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. | + | |
- | + | ||
- | Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.5 Avsluttende praktisk eksamen === | + | |
- | + | ||
- | Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. | + | |
- | + | ||
- | Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen. | + | |
- | + | ||
- | ==== 8. Klage på eksamen ==== | + | |
- | + | ||
- | === 8.1 Klage på skriftlig eksamen === | + | |
- | + | ||
- | Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | + | |
- | + | ||
- | Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | |
- | + | ||
- | Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | + | |
- | + | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk | + | |
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | === 8.2 Klage på muntlig og praktisk/ | + | ==== Klage på muntlig og praktisk/ |
- | + | Student | |
- | Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ | + | |
- | + | ||
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | |
- | + | ||
- | Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | + | |
- | + | ||
- | Ved klage på muntlig/ | + | |
- | + | ||
- | === 8.3 Fusk === | + | |
- | + | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | + | |
- | + | ||
- | bruk av ulovlige hjelpemidler, | + | |
- | + | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til elevens leder. | + | |
- | + | ||
- | ==== 9. Krav til lokal opplæring av togledere ved de respektive trafikkstyringssentraler ==== | + | |
- | + | ||
- | //Elever som har bestått alle eksamener i utdanningen av togledere som foregår ved Norsk jernbaneskole, | + | |
- | + | ||
- | //Først når lokal opplæring for togledere ved respektiv trafikkstyringssentral er gjennomført og bestått, er toglederen ferdig utdannet og godkjent til å utføre selvstendig tjeneste.// | + | |
- | + | ||
- | //Dersom en togleder søker stilling ved annen trafikkstyringssentral, | + | |
- | + | ||
- | ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | + | |
- | + | ||
- | //Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, | + | |
- | + | ||
- | ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | + | |
- | + | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, | + | |
- | + | ||
- | ===== Tema og leksjoner ===== | + | |
- | ==== Tema 1: Innføring ==== | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 1.1: Informasjon om utdanningen** | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal få innføring om utdanningen, | + | |
- | |// | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 2.1: Kommunikasjon** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig muntlig \\ og skriftlig kommunikasjon, | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| | + | |
- | ==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 3.1: Togleders oppgaver ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | Eleven skal forklare: | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, | + | |
- | + | ||
- | **** | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 5.1: Arbeid i spor ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, | + | |
- | + | ||
- | **** | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.1: Togradio ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.2: ATC ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.5: Akseltellere ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.6: ERTMS ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | ** Leksjon 7.1 Topphendelser | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | Studenten sender klagen til fagsjef |
- | |Gjøre rede for håndtering | + | |
- | ** Leksjon | + | Ved klage på muntlig/ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ==== Fusk ==== |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten et uberettiget fortrinn |
+ | Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | ** Leksjon 7.3 Farlig gods ** | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder. |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) |
- | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/ | + | |
- | ** Leksjon | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, | ||
- | ==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske |
+ | {{tablelayout? | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** |
+ | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
- | |**Kommunikasjon og teamarbeid**| | ||
- | |Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\ Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll\\ Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner\\ Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, | ||
- | | **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**| | ||
- | |Gjør gode prioriteringer\\ Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | | ||
- | | **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**| | ||
- | |Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ Stiller på jobb uthvilt og i form\\ Håndterer distraksjoner godt\\ Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ Ber om hjelp når det er behov\\ Fornuftig bruk av pauser\\ | | ||
- | | **Toglederrollen, | ||
- | |Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ Griper inn når det er “påkrevd”\\ Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ Gir klare og utvetydige instruksjoner| |