Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/06/08 13:33] larhed [Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:16] km [Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan utdanning av togledere ===== | ===== Læreplan utdanning av togledere ===== | ||
- | < | + | |
==== Revisjonshistorikk ==== | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
Linje 11: | Linje 11: | ||
|004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| | |004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| | ||
|005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| | |005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| | ||
+ | |006| |Revisjon 005 publisert i wiki| | ||
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 31: | Linje 32: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
//Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
//Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 65: | Linje 66: | ||
I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
- | {{laereplanutdanning_av_togledere_Image_0.png}} | + | {{: |
Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
Linje 91: | Linje 92: | ||
|0|Eksamen ikke gjennomført| | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | |**Karakter**|**Standard ved skriftlig | + | |**Karakter**|**Skriftlig |
|5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
|4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
Linje 109: | Linje 110: | ||
Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener: | Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener: | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
Linje 121: | Linje 122: | ||
På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | ||
- | | + | |
- | | + | |
På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | ||
Linje 251: | Linje 252: | ||
**Tidsramme: | **Tidsramme: | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal få innføring om utdanningen, | |Eleven skal få innføring om utdanningen, | ||
Linje 257: | Linje 259: | ||
==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== | ==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | ||
Linje 267: | Linje 269: | ||
**Leksjon 2.1: Kommunikasjon** | **Leksjon 2.1: Kommunikasjon** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig | + | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig |
**Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** | **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | + | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, |
** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** | ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| | | Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| | ||
==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== | ==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | ||
Linje 296: | Linje 301: | ||
==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== | ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 313: | Linje 318: | ||
==== Tema 5: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 330: | Linje 335: | ||
==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== | ==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 380: | Linje 385: | ||
==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, |