lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/07/27 08:39]
larhed [Revisjonshistorikk]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/05 13:21]
km [5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform]
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan utdanning av togledere ===== ===== Læreplan utdanning av togledere =====
-<sub>{{Læreplan utdanning av togledere.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== Revisjonshistorikk ==== ==== Revisjonshistorikk ====
Linje 32: Linje 32:
  
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // +  //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // 
-  //Utdannet togleder // +  //Utdannet togleder // 
-  //Erfaring som togleder // +  //Erfaring som togleder // 
-  //15 studiepoeng i pedagogikk* //+  //15 studiepoeng i pedagogikk* //
  
 //*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. // //*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. //
  
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Utdannet togleder// +  //Utdannet togleder// 
-  //Erfaring som togleder //+  //Erfaring som togleder //
  
 //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Utdannet togleder// +  //Utdannet togleder// 
-  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// +  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// 
-  //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// +  //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse// +  //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse// 
-  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// +  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 66: Linje 66:
 I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.
  
-{{laereplanutdanning_av_togledere_Image_0.png}}+{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400|Lærekompleksiteten øker for hvert nivå}}
  
 Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Linje 92: Linje 92:
 |0|Eksamen ikke gjennomført| |0|Eksamen ikke gjennomført|
  
-|**Karakter**|**Standard ved skriftlig og muntlig eksamen**|+|**Karakter**|**Skriftlig og muntlig eksamen**|
 |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
Linje 258: Linje 258:
 ==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== ==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon+**Hovedmål: Eleven skal vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning
Linje 282: Linje 282:
 ==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== ==== Tema 3: Togleders oppgaver ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal kjenne til togleders oppgaver, effektiv trafikkavvikling, togleders oppgaver på ulike driftsformer, og når togleder er barriere.+**Hovedmål: Eleven skal kjenne til togleders oppgaver, effektiv trafikkavvikling, togleders oppgaver på ulike driftsformer, og når togleder er barriere.**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning
Linje 297: Linje 297:
 ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.+**Hovedmål: Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator. 
Linje 314: Linje 314:
 ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== ==== Tema 5: Arbeid i spor ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor+**Hovedmål: Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator
Linje 331: Linje 331:
 ==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== ==== Tema 6: Tekniske anlegg ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.+**Hovedmål: Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen. 
Linje 381: Linje 381:
 ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker+**Hovedmål: Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane