Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/07/27 08:40] larhed [Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/05 13:21] km [5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform] |
===== Læreplan utdanning av togledere ===== | ===== Læreplan utdanning av togledere ===== |
<sub>{{Læreplan utdanning av togledere.odt|Original file}}</sub> | |
| |
==== Revisjonshistorikk ==== | ==== Revisjonshistorikk ==== |
| |
//Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// |
- //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // | * //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // |
- //Utdannet togleder // | * //Utdannet togleder // |
- //Erfaring som togleder // | * //Erfaring som togleder // |
- //15 studiepoeng i pedagogikk* // | * //15 studiepoeng i pedagogikk* // |
| |
//*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. // | //*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. // |
| |
//Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// |
- //Utdannet togleder// | * //Utdannet togleder// |
- //Erfaring som togleder // | * //Erfaring som togleder // |
| |
//Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// |
- //Utdannet togleder// | * //Utdannet togleder// |
- //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// | * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// |
- //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// | * //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// |
- //Objektiv og upartisk// | * //Objektiv og upartisk// |
| |
//Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// |
- //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse// | * //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse// |
- //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// | * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// |
- //Objektiv og upartisk// | * //Objektiv og upartisk// |
| |
==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== |
I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. |
| |
{{laereplanutdanning_av_togledere_Image_0.png}} | {{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400|Lærekompleksiteten øker for hvert nivå}} |
| |
Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. |
==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== | ==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== |
| |
**Hovedmål:** Eleven skal kjenne til togleders oppgaver, effektiv trafikkavvikling, togleders oppgaver på ulike driftsformer, og når togleder er barriere. | **Hovedmål: Eleven skal kjenne til togleders oppgaver, effektiv trafikkavvikling, togleders oppgaver på ulike driftsformer, og når togleder er barriere.** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning |
==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== | ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== |
| |
**Hovedmål:** Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen. | **Hovedmål: Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator. | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator. |
==== Tema 5: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== |
| |
**Hovedmål:** Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor | **Hovedmål: Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator |
==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== | ==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== |
| |
**Hovedmål:** Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg. | **Hovedmål: Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen. | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen. |
==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== |
| |
**Hovedmål:** Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker | **Hovedmål: Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator |