lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/07/27 08:41]
larhed [Tema 3: Togleders oppgaver]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:17]
km [Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner]
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan utdanning av togledere ===== ===== Læreplan utdanning av togledere =====
-<sub>{{Læreplan utdanning av togledere.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== Revisjonshistorikk ==== ==== Revisjonshistorikk ====
Linje 32: Linje 32:
  
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // +  //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // 
-  //Utdannet togleder // +  //Utdannet togleder // 
-  //Erfaring som togleder // +  //Erfaring som togleder // 
-  //15 studiepoeng i pedagogikk* //+  //15 studiepoeng i pedagogikk* //
  
 //*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. // //*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. //
  
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Utdannet togleder// +  //Utdannet togleder// 
-  //Erfaring som togleder //+  //Erfaring som togleder //
  
 //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Utdannet togleder// +  //Utdannet togleder// 
-  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// +  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// 
-  //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// +  //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse// +  //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse// 
-  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// +  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 66: Linje 66:
 I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.
  
-{{laereplanutdanning_av_togledere_Image_0.png}}+{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400|Lærekompleksiteten øker for hvert nivå}}
  
 Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Linje 110: Linje 110:
 Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener: Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener:
  
-  Skriftlig eksamen Toglederprøve +  Skriftlig eksamen Toglederprøve 
-  Skriftlig og muntlig eksamen Fjernstyringsprøve +  Skriftlig og muntlig eksamen Fjernstyringsprøve 
-  Avsluttende skriftlig eksamen +  Avsluttende skriftlig eksamen 
-  Avsluttende praktisk eksamen+  Avsluttende praktisk eksamen
 Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
  
Linje 122: Linje 122:
 På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:
  
-  Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett +  Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 
-  Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer+  Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer
  
 På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.
Linje 252: Linje 252:
 **Tidsramme: 1 dag** **Tidsramme: 1 dag**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Eleven skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togleder|  | |Eleven skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Eleven skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togleder|  |
Linje 268: Linje 269:
 **Leksjon 2.1: Kommunikasjon** **Leksjon 2.1: Kommunikasjon**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig og skriftlig kommunikasjon, \\ og bidra til god praksis | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig og skriftlig kommunikasjon, \\ og bidra til god praksis |
Linje 273: Linje 275:
 **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette \\ - Anbefalt tekst i kunngjøringer for ulike situasjoner \\ - Hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger \\ \\ Eleven skal få innføring i FIDO, og hvilke distribusjonskanaler FIDO erstatter\\ \\ Eleven skal forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne forklare forskjellen \\ på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Eleven skal kunne utarbeide, \\ distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer. \\ \\ Eleven skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer \\ i FIDO.\\ | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette \\ - Anbefalt tekst i kunngjøringer for ulike situasjoner \\ - Hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger \\ \\ Eleven skal få innføring i FIDO, og hvilke distribusjonskanaler FIDO erstatter\\ \\ Eleven skal forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne forklare forskjellen \\ på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Eleven skal kunne utarbeide, \\ distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer. \\ \\ Eleven skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer \\ i FIDO.\\ |
Linje 278: Linje 281:
 ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| | Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.|
Linje 292: Linje 296:
 **Leksjon 3.1: Togleders oppgaver ** **Leksjon 3.1: Togleders oppgaver **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Eleven skal forklare:\\  - Plikter ved vaktavløsning \\ - Innholdet i og bruken av varslingslister \\ - Togleders ansvar for å overvåke og lede togframføringen \\ - Føring i Hendelseslogg \\ - Framføring av spesialtransporter \\  - Kommunikasjon med txp, driftsoperatør og toginformatør \\ - Togleders rolle på ulike driftsformer \\ - Den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal utføre vaktavløsning, overvåking \\ og ledelse av toggangen og kunne planlegge \\ for framtidig trafikkbilde.\\ \\ Eleven skal ha beherske de ulike situasjoner hvor togleder er barriere.\\ \\ Eleven skal utføre togleders oppgaver på \\ ulike driftsformer.\\ | | Eleven skal forklare:\\  - Plikter ved vaktavløsning \\ - Innholdet i og bruken av varslingslister \\ - Togleders ansvar for å overvåke og lede togframføringen \\ - Føring i Hendelseslogg \\ - Framføring av spesialtransporter \\  - Kommunikasjon med txp, driftsoperatør og toginformatør \\ - Togleders rolle på ulike driftsformer \\ - Den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal utføre vaktavløsning, overvåking \\ og ledelse av toggangen og kunne planlegge \\ for framtidig trafikkbilde.\\ \\ Eleven skal ha beherske de ulike situasjoner hvor togleder er barriere.\\ \\ Eleven skal utføre togleders oppgaver på \\ ulike driftsformer.\\ |
Linje 297: Linje 302:
 ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.+**Hovedmål: Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator. 
Linje 307: Linje 312:
 ** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner ** ** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, samt \\ mestre de situasjoner hvor togleder \\ er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, samt \\ mestre de situasjoner hvor togleder \\ er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
Linje 314: Linje 320:
 ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== ==== Tema 5: Arbeid i spor ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor+**Hovedmål: Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator
Linje 331: Linje 337:
 ==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== ==== Tema 6: Tekniske anlegg ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.+**Hovedmål: Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen. 
Linje 381: Linje 387:
 ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker+**Hovedmål: Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane