lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/07/27 08:41]
larhed [Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:16]
km [Tema 1: Innføring]
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan utdanning av togledere ===== ===== Læreplan utdanning av togledere =====
-<sub>{{Læreplan utdanning av togledere.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== Revisjonshistorikk ==== ==== Revisjonshistorikk ====
Linje 32: Linje 32:
  
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // +  //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // 
-  //Utdannet togleder // +  //Utdannet togleder // 
-  //Erfaring som togleder // +  //Erfaring som togleder // 
-  //15 studiepoeng i pedagogikk* //+  //15 studiepoeng i pedagogikk* //
  
 //*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. // //*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. //
  
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Utdannet togleder// +  //Utdannet togleder// 
-  //Erfaring som togleder //+  //Erfaring som togleder //
  
 //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Utdannet togleder// +  //Utdannet togleder// 
-  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// +  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// 
-  //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// +  //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse// +  //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse// 
-  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// +  //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 66: Linje 66:
 I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.
  
-{{laereplanutdanning_av_togledere_Image_0.png}}+{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400|Lærekompleksiteten øker for hvert nivå}}
  
 Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Linje 110: Linje 110:
 Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener: Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener:
  
-  Skriftlig eksamen Toglederprøve +  Skriftlig eksamen Toglederprøve 
-  Skriftlig og muntlig eksamen Fjernstyringsprøve +  Skriftlig og muntlig eksamen Fjernstyringsprøve 
-  Avsluttende skriftlig eksamen +  Avsluttende skriftlig eksamen 
-  Avsluttende praktisk eksamen+  Avsluttende praktisk eksamen
 Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
  
Linje 122: Linje 122:
 På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:
  
-  Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett +  Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 
-  Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer+  Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer
  
 På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.
Linje 252: Linje 252:
 **Tidsramme: 1 dag** **Tidsramme: 1 dag**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Eleven skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togleder|  | |Eleven skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Eleven skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togleder|  |
Linje 314: Linje 315:
 ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== ==== Tema 5: Arbeid i spor ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor+**Hovedmål: Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator
Linje 331: Linje 332:
 ==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== ==== Tema 6: Tekniske anlegg ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.+**Hovedmål: Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen. 
Linje 381: Linje 382:
 ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ====
  
-**Hovedmål:** Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker+**Hovedmål: Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane