Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/05 13:22] km [6. Gjennomføring av eksamen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/11/22 13:40] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan | + | ===== Læreplan |
+ | ^ Læreplan for: | Togleder | ||
+ | ^ Kravstiller kompetanse: | ||
- | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
- | |Versjon|Dato|Beskrivelse | + | === Eier av læreplanen === |
- | |000|15.3.2013|Dokumentet opprettet| | + | Konserndirektør i Kunde og trafikk |
- | |001|20.9.2013|Endret målformulering: | + | |
- | |002|28.05.2014|Innledning, | + | |
- | |003|04.02.15|Mindre endringer i pkt 2, 5.3, 6.3, 6.5, 7.1 – 7.5.\\ Mindre endring i leksjon 2.2, ny leksjon 6.6| | + | |
- | |004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| | + | |
- | |005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| | + | |
- | |006| |Revisjon 005 publisert i wiki| | + | |
- | ==== 1. Innledning | + | ==== Utarbeidet av ==== |
+ | Fagnsvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse | + | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== |
+ | Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner | ||
- | Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | + | ==== Agressokode ==== |
+ | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
+ | * FO1022 - Togleder | ||
+ | * FO1076 - Togekspeditør | ||
- | ==== 2. Hovedmål | + | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== |
+ | Elektroniske [[menyer: | ||
+ | ===== Innledning ===== | ||
+ | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at de er en barrierer og har god kompetanse til å utføre oppgavene. | ||
- | Utdanningen skal gi eleven gode kunnskaper, tekniske | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. |
- | ==== 3. Krav til forkunnskaper ==== | + | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: |
- | // | + | Læremålene |
- | Eksamen Toglederprøven tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av operativ | + | Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen |
- | ==== 4. Kompetansekrav til opplæringspersonell | + | Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ |
- | // | + | {{:playground: |
- | * //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // | + | |
- | * //Utdannet togleder // | + | |
- | * //Erfaring som togleder // | + | |
- | * //15 studiepoeng i pedagogikk* // | + | |
- | // | ||
- | // | + | ==== Arbeidsform studenten ==== |
- | * //Utdannet togleder// | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten |
- | * //Erfaring som togleder // | + | |
- | //Sensorer på toglederprøven | + | Operativt regelverk |
- | * //Utdannet togleder// | + | |
- | * // | + | |
- | * // | + | |
- | * //Objektiv og upartisk// | + | |
- | //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | + | ==== Krav til forkunnskaper ==== |
- | * // | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått eksamen som trafikkstyrer, bestått kontrollprøve |
- | * // | + | |
- | * // | + | |
- | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
- | === 5.1 Varighet fordelt på teori og praksis | + | ===== Hovedmål for opplæringen |
+ | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
- | Opplæring gjennomføres | + | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== |
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur | ||
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om kommunikasjon | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner. | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | ||
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring. | ||
- | === 5.2 Læringsnivåer i læreplan | + | ==== Innlæringsmål for ferdighet |
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | ||
+ | * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse, iverksette tiltak/ | ||
- | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk | + | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== |
+ | * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
+ | * Studenten | ||
+ | * Studenten | ||
+ | * Studenten har kunnskap om ulike forhold | ||
- | {{: | + | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og |
+ | praksis. | ||
+ | Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | ||
+ | egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, | ||
- | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | + | ==== Krav til pensum ==== |
+ | Pensum omhandler Trafikkregler | ||
- | Handlingskompetanse defineres som summen | + | ==== Varighet på teori og praksis ==== |
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon | ||
+ | Teoriundervisning | ||
- | === 5.3 Arbeidsform elever === | + | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. |
+ | Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring. | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats | + | Arbeidsform er beskrevet |
+ | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | Det er hensiktsmessig å benytte operativt regelverk | + | ==== Antall deltakere ==== |
+ | I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. | ||
+ | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
+ | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
- | === 5.4 Vurdering under utdanningen | + | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer |
+ | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor(FO-1288) i Agresso | ||
- | Under opplæringen blir eleven vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. Dersom en elev ikke består en progresjonsprøve, | + | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== |
- | **Prøver | + | ==== Vurdering under utdanningen ==== |
+ | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk | ||
- | |**Karakter**|**Progresjonsprøver | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan |
- | |5|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| | + | Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. |
- | |4|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken effektivt. Eleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | + | |
- | |3|Bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, | + | |
- | |2|Ikke bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | |1|Ikke bestått: | + | |
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | + | |
- | |**Karakter**|**Skriftlig og muntlig | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå |
- | |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | + | |
- | |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | + | |
- | |3|Bestått\\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | + | |
- | |2|Ikke bestått\\ Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | |1|Ikke bestått \\ Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | | + | |
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | + | |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter | + | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ |
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Karakter | ||
+ | | 5 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
+ | | 4 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
+ | | 3 | Bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, | ||
+ | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Studenten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Studenten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Studenten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | | ||
+ | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
- | ==== 6. Gjennomføring av eksamen ==== | ||
- | === 6.1 Eksamener === | + | {{tablelayout? |
+ | ^Karakter ^Standard ved skriftlig og muntlig eksamen^ | ||
+ | |5|Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |4|Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |3|Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |2|Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |1|Ikke bestått | ||
+ | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner eleven til å utføre en bestemt funksjon | + | ==== Retningslinjer for sensor ==== |
+ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider | ||
- | Læreplan | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering |
+ | ¨ | ||
+ | ^Eksamen ^Sensoe(er) ^ | ||
+ | |Toglederprøven | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet | | ||
+ | |Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) | | | ||
+ | |Avsluttende praktisk eksamen (en sensor) | ||
+ | |Fjernstyringsprøven| 1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning| | ||
- | * Skriftlig eksamen Toglederprøve | ||
- | * Skriftlig og muntlig eksamen Fjernstyringsprøve | ||
- | * Avsluttende skriftlig eksamen | ||
- | * Avsluttende praktisk eksamen | ||
- | Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen | + | For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor |
- | Elevene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | + | \\ |
+ | Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\ | ||
- | På skriftlig | + | ==== Eksamener ==== |
+ | Med eksamen | ||
- | * Strekningsbeskrivelse | + | Norsk jernbaneskole har ansvar |
- | * Anbefalt praksis | + | |
- | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | + | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes |
+ | Eksamensoppgaver, | ||
- | === 6.2 Toglederprøve === | + | Følgende eksamener skal gjennomføres: |
+ | * Skriftlig prøve | ||
+ | * Fjernstyringsprøven | ||
+ | * Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | * Avsluttende praktisk eksamen | ||
- | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | + | Det kreves at alle eksamener bestås |
- | Eksamen | + | Studentene |
- | For å bestå | + | På skriftlig |
+ | * Strekningsbeskrivelse | ||
+ | * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | + | På øvrige eksamener tillates |
- | === 6.3 Fjernstyringsprøve === | ||
- | Fjernstyringsprøven består av en skriftlig del på inntil 1 time hvor elevene prøves i kunnskapsmålene, | + | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: |
- | Eksamen skal avdekke om eleven innehar sikker forståelse av betjening av fjernstyringsanlegg, linjeblokk, togradio, ATC og signaler i ustand. | + | {{tablelayout? |
+ | ^ Toglederutdanningen | ||
+ | | Toglederprøve | ||
+ | | Fjernstyringsprøve | ||
+ | | Avsluttende eksamen | ||
+ | | Avsluttende eksamen | ||
- | Det foretas en totalvurdering av begge eksamener samlet. For å bestå fjernstyringsprøven må eleven oppnå karakter 3. | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | === 6.4 Avsluttende | + | ==== Toglederprøve ==== |
+ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. Bestått eksamen i Toglederprøven er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen | ||
+ | |||
+ | ==== Fjernstyringsprøve ==== | ||
+ | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer. | ||
+ | For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
+ | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
Avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | Avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | Eksamen skal avdekke om eleven kan gjøre rede for avvikshåndtering, | + | ==== Avsluttende praktisk eksamen ==== |
- | + | ||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | + | |
- | + | ||
- | === 6.5 Avsluttende praktisk eksamen === | + | |
Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. | Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | Eksamen skal avdekke om eleven har handlingskompetanse i å overvåke og lede effektiv togframføring, | ||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3. | ||
- | Dersom man ikke består | + | ===== Klage på eksamen |
+ | ==== Klage på skriftlig | ||
+ | Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig | ||
- | ==== 7. Oppnevning | + | Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, |
- | === 7.1 Retningslinjer for sensorer === | + | Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, |
- | Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning, | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen |
- | + | ||
- | På skriftlig eksamen retter og vurderer sensorene eksamensbesvarelser hver for seg. Deretter foretar de sammen en felles vurdering og setter karakter. Sensorene skal utarbeide skriftlig vurdering av hver enkelt kandidat. | + | |
- | + | ||
- | === 7.2 Toglederprøve === | + | |
- | + | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.3 Fjernstyringsprøve === | + | |
- | + | ||
- | Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. | + | |
- | + | ||
- | Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === | + | |
- | + | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. | + | |
- | + | ||
- | Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.5 Avsluttende praktisk eksamen === | + | |
- | + | ||
- | Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. | + | |
- | + | ||
- | Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen. | + | |
- | + | ||
- | ==== 8. Klage på eksamen ==== | + | |
- | + | ||
- | === 8.1 Klage på skriftlig eksamen === | + | |
- | + | ||
- | Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | + | |
- | + | ||
- | Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | |
- | + | ||
- | Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | + | |
- | + | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk | + | |
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | === 8.2 Klage på muntlig og praktisk/ | + | ==== Klage på muntlig og praktisk/ |
- | + | Student | |
- | Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ | + | |
- | + | ||
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | |
- | + | ||
- | Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | + | |
- | + | ||
- | Ved klage på muntlig/ | + | |
- | + | ||
- | === 8.3 Fusk === | + | |
- | + | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | + | |
- | + | ||
- | bruk av ulovlige hjelpemidler, | + | |
- | + | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til elevens leder. | + | |
- | + | ||
- | ==== 9. Krav til lokal opplæring av togledere ved de respektive trafikkstyringssentraler ==== | + | |
- | + | ||
- | //Elever som har bestått alle eksamener i utdanningen av togledere som foregår ved Norsk jernbaneskole, | + | |
- | + | ||
- | //Først når lokal opplæring for togledere ved respektiv trafikkstyringssentral er gjennomført og bestått, er toglederen ferdig utdannet og godkjent til å utføre selvstendig tjeneste.// | + | |
- | + | ||
- | //Dersom en togleder søker stilling ved annen trafikkstyringssentral, | + | |
- | + | ||
- | ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | + | |
- | + | ||
- | //Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, | + | |
- | + | ||
- | ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | + | |
- | + | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, | + | |
- | + | ||
- | ===== Tema og leksjoner ===== | + | |
- | ==== Tema 1: Innføring ==== | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 1.1: Informasjon om utdanningen** | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal få innføring om utdanningen, | + | |
- | |// | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 2.1: Kommunikasjon** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig og skriftlig kommunikasjon, | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| | + | |
- | ==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 3.1: Togleders oppgaver ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | Eleven skal forklare: | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, | + | |
- | + | ||
- | **** | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 5.1: Arbeid i spor ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, | + | |
- | + | ||
- | **** | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.1: Togradio ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.2: ATC ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.5: Akseltellere ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.6: ERTMS ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | **Arbeidsform | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, |
- | **Arbeidsform | + | Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, |
- | **Tidsramme: | + | Ved klage på muntlig/ |
- | ** Leksjon 7.1 Topphendelser | + | ==== Fusk ==== |
+ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. | ||
+ | Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef |
- | |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver | + | |
- | ** Leksjon | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | ||
- | ** Leksjon 7.3 Farlig gods ** | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/ | ||
- | ** Leksjon | + | {{tablelayout? |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler | + | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig |
+ | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** | ||
+ | | * Gjør gode prioriteringer | ||
+ | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** | ||
+ | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | ||
+ | ^ **Toglederrollen, | ||
+ | | * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold | ||
- | ==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ==== | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | ^Kommunikasjon og teamarbeid^ | ||
- | |- Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\ | ||
- | ^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ | ||
- | |Gjør gode prioriteringer\\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | | ||
- | ^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ | ||
- | |- Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ - Stiller på jobb uthvilt og i form\\ - Håndterer distraksjoner godt\\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ - Ber om hjelp når det er behov\\ - Fornuftig bruk av pauser\\ | | ||
- | ^Toglederrollen, | ||
- | |- Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ - Griper inn når det er “påkrevd”\\ - Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner| |