lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:16]
km [Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:17]
km [Tema 5: Arbeid i spor]
Linje 296: Linje 296:
 **Leksjon 3.1: Togleders oppgaver ** **Leksjon 3.1: Togleders oppgaver **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Eleven skal forklare:\\  - Plikter ved vaktavløsning \\ - Innholdet i og bruken av varslingslister \\ - Togleders ansvar for å overvåke og lede togframføringen \\ - Føring i Hendelseslogg \\ - Framføring av spesialtransporter \\  - Kommunikasjon med txp, driftsoperatør og toginformatør \\ - Togleders rolle på ulike driftsformer \\ - Den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal utføre vaktavløsning, overvåking \\ og ledelse av toggangen og kunne planlegge \\ for framtidig trafikkbilde.\\ \\ Eleven skal ha beherske de ulike situasjoner hvor togleder er barriere.\\ \\ Eleven skal utføre togleders oppgaver på \\ ulike driftsformer.\\ | | Eleven skal forklare:\\  - Plikter ved vaktavløsning \\ - Innholdet i og bruken av varslingslister \\ - Togleders ansvar for å overvåke og lede togframføringen \\ - Føring i Hendelseslogg \\ - Framføring av spesialtransporter \\  - Kommunikasjon med txp, driftsoperatør og toginformatør \\ - Togleders rolle på ulike driftsformer \\ - Den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal utføre vaktavløsning, overvåking \\ og ledelse av toggangen og kunne planlegge \\ for framtidig trafikkbilde.\\ \\ Eleven skal ha beherske de ulike situasjoner hvor togleder er barriere.\\ \\ Eleven skal utføre togleders oppgaver på \\ ulike driftsformer.\\ |
Linje 311: Linje 312:
 ** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner ** ** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, samt \\ mestre de situasjoner hvor togleder \\ er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, samt \\ mestre de situasjoner hvor togleder \\ er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
Linje 328: Linje 330:
 **Leksjon 5.1: Arbeid i spor ** **Leksjon 5.1: Arbeid i spor **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne sikre personell som jobber i og ved spor, og utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| |Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne sikre personell som jobber i og ved spor, og utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.|
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane