lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:16]
km [Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2022/11/02 09:08]
chrane
Linje 1: Linje 1:
-===== Læreplan utdanning av togledere =====+===== Læreplan for toglederutdanningen =====
  
 +^ Læreplan for:            | Togleder                    |
 +^ Kravstiller kompetanse:  | Fagansvarlig framføringssikkerhet  |
  
-==== Revisjonshistorikk ==== 
  
-|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| +=== Eier av læreplanen === 
-|000|15.3.2013|Dokumentet opprettet| +Konserndirektør i Kunde og trafikk 
-|001|20.9.2013|Endret målformulering: kunnskap om er endret til forklare, endret pkt 6.1 om hjelpemidler på eksamen| +
-|002|28.05.2014|Innledning, krav til bestått eksamen endres fra 80 % til karakter 3 på karakterskala 0- 5. Effektiv trafikkavvikling tatt inn som mål.\\ Ny leksjon 6.5 og 6.7.\\ Mindre endringer i leksjon 2.1, 2.2, 6.4, 6.6.| +
-|003|04.02.15|Mindre endringer i pkt 2, 5.3, 6.3, 6.5, 7.1 – 7.5.\\ Mindre endring i leksjon 2.2, ny leksjon 6.6| +
-|004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| +
-|005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| +
-|006| |Revisjon 005 publisert i wiki|+
  
-==== 1. Innledning ====+==== Utarbeidet av ==== 
 +Fagnsvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk 
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene.+==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== 
 +Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+==== Agressokode ==== 
 +Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\ 
 +  * FO1022 - Togleder 
 +  
  
-==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ====+==== Dokumentasjon av opplæringen ==== 
 +Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar 
 +===== Innledning ===== 
 +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Medarbeideren skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter. Medarbeideren skal ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig i trafikkstyringen. 
  
-Utdanningen skal gi eleven gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. 
  
-==== 3Krav til forkunnskaper ====+Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått eksamen som trafikkstyrerbestått kontrollprøve og gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.//+Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskapferdigheter og generell kompetanse
  
-Eksamen Toglederprøven tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av operativ og taktisk ruteplanlegger.+Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
  
-==== 4. Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====+Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.
  
-//Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// 
-  * //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // 
-  * //Utdannet togleder // 
-  * //Erfaring som togleder // 
-  * //15 studiepoeng i pedagogikk* // 
  
-//*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. // 
  
-//Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// + {{:playground:laereplan_for_trafikk:laereplan_togleder_5.2.png?400|}}
-  * //Utdannet togleder// +
-  * //Erfaring som togleder //+
  
-//Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// 
-  * //Utdannet togleder// 
-  * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// 
-  * //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// 
-  * //Objektiv og upartisk// 
  
-//Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// +==== Arbeidsform studenten ==== 
-  * //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetansesignalkompetanse og toglederkompetanse// +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen, og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder og faglærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
-  * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// +
-  * //Objektiv og upartisk//+
  
-==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====+Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.
  
-=== 5.1 Varighet fordelt på teori og praksis ===+==== Krav til forkunnskaper ==== 
 +Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha: 
 +  * Bestått eksamen som trafikkstyrer  
 +  * Bestått kontrollprøve  
 +  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.
  
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor eleven går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 elev kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. 
  
-Opplæring gjennomføres løpet av ca5,5 mndOpplæringen består av ca70 % teoriundervisning og ca30 % praktisk opplæring. Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan.+===== Hovedmål for opplæringen ===== 
 +Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger rollen som toglederStudenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavviklingStudenten skal få evnen  til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolleStudenten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelseI tillegg skal studenten få en forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
-=== 5.2 Læringsnivåer i læreplan === 
  
-I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal væreDette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.+==== Innlæringsmål for kunnskaper ====  
 +  * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
 +  * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjonene. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. 
 +  * Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse   
  
-{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400|Lærekompleksiteten øker for hvert nivå}}+==== Innlæringsmål for ferdighet ==== 
 +  * Studenten skal kunne lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. 
 +  * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. 
 +  * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer. 
 +  * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring.  
 +  * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
 +  * Studenten skal kunne bruke sjekklister.  
  
-Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. 
  
-Handlingskompetanse defineres som summen av de kunnskaperferdigheter og holdninger som totalt sett gjør eleven stand til å utføre oppgavene korrekt.+==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== 
 +  * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerhetenfor å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
 +  * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, togekspeditører, andre yrkesgrupper jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å skape felles situasjonsforståelse. 
 +  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av sine arbeidsoppgaver. 
 +  * Studenten har kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
  
-=== 5.3 Arbeidsform elever === 
  
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Eleven skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Eleven skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
  
-Det er hensiktsmessig å benytte operativt regelverk på Banenettet  stor grad slik at  elevene lærer å bruke den operative regelsamlingen.+==== Krav til pensum ==== 
 +Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra Førerens regelbok, og forskrifter Bane NOR.
  
-=== 5.4 Vurdering under utdanningen ===+==== Gjennomføring av teori og praksis ==== 
 +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 4-4,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole.
  
-Under opplæringen blir eleven vurdert forhold til teoretisk og praktisk kunnskapsamt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. Dersom en elev ikke består en progresjonsprøve, skal eleven gis en ny progresjonsprøve innenfor de samme læringsmålene.+Ved praksis trafikkstyringssentralennår studenten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togleder, skal det legges til rette for at veileder kan lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen
  
-**Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.**+Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ 
 +I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral
  
-|**Karakter**|**Progresjonsprøver simulator og praktisk eksamen**| +Skolen bestiller praksisplass av linjeleder henhold til krav læreplanenLinjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentralLinjeleder har ansvar for å følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav loggbok
-|5|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse kunnskaps- og ferdighetsmåleneI tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| +
-|4|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken effektivt. Eleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | +
-|3|Bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Eleven viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Eleven viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner.| +
-|2|Ikke bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingenEleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +
-|1|Ikke bestått:  \\ Eleven viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Eleven demonstrerer vesentlige mangler kunnskaps- og ferdighetsmål+
-|0|Eksamen ikke gjennomført|+
  
-|**Karakter**|**Skriftlig og muntlig eksamen**| 
-|5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
-|4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
-|3|Bestått\\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
-|2|Ikke bestått\\ Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
-|1|Ikke bestått \\ Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | 
-|0|Eksamen ikke gjennomført| 
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når elev vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+  
 +==== Antall deltakere i praksisperioden  ==== 
 +I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  
 +Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en egnet togleder/veileder. Maksimum 1 student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.
  
-==== 6. Gjennomføring av eksamen ====+==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== 
 +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO-1291) i Agresso 
  
-=== 6.1 Eksamener ===+===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
  
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner eleven til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste.+==== Vurdering under utdanningen ==== 
 +Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og fellessituasjonsforståelse\\ 
 +Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. \\ 
 +Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen
  
-Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener:+Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ 
 +I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole
  
-  * Skriftlig eksamen Toglederprøve +Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
-  * Skriftlig og muntlig eksamen Fjernstyringsprøve +
-  * Avsluttende skriftlig eksamen +
-  * Avsluttende praktisk eksamen +
-Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.+
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager.+Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
-Elevene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. +Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ 
 +{{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} 
 +^ Karakter  ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^ 
 +|  5        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                                         | 
 +|  4        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                     | 
 +|  3        | Bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Studenten viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Studenten viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. 
 +|  2        | Ikke bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Studenten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Studenten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                        | 
 +|  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Studenten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                                                                                                                                                               | 
 +|  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
  
-På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: 
  
-  * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett +{{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} 
-  * Anbefalt praksis for tekst driftsoperative kunnkjøringer+^Karakter ^Standard ved skriftlig og muntlig eksamen^ 
 +|5|Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
 +|4|Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
 +|3|Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
 +|2|Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
 +|1|Ikke bestått  \\ Studenten viser vesentlige mangler kunnskaps- og ferdighetsmål. | 
 +|0|Eksamen ikke gjennomført|
  
-På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.+==== Retningslinjer for sensor ==== 
 +Fagleder trafikkstyring i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringenListen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\
  
-=== 6.2 Toglederprøve ===+Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder trafikkstyring i Kunde og trafikk som oppnevner to en nye sensorer.\\  
 +¨ 
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
 +^ Eksamen                         ^ Sensor(er)                                                                                                 ^ 
 +| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagleder trafikkstyring                                                   | 
 +| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                        | 
 +| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                        | 
 +| Fjernstyringsprøven:            | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnes av seksjonssjef funksjonell godkjenning  |
  
-Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. 
  
-Eksamen skal avdekke om eleven kan vise handlingskompetanse kunngjøringer og kommunikasjon, forklare togleders oppgaver og roller på ulike driftsformer og hvilke situasjoner togleder er barriere.+For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning Kunde og trafikk
  
-For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3. Bestått eksamen i Toglederprøven er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder.+ \\ 
 +Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\
  
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning denne periodenOppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.+==== Eksamener ==== 
 +Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon trafikksikkerhetstjenesteGjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
  
-=== 6.3 Fjernstyringsprøve ===+Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 4 uker før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt
  
-Fjernstyringsprøven består av en skriftlig del på inntil 1 time hvor elevene prøves i kunnskapsmålene, og en muntlig del på inntil 2 timer elevene prøves i kunnskaps- og ferdighetsmål+Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamenfasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ 
 +Eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning for fjernstyringsprøven godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning
  
-Eksamen skal avdekke om eleven innehar sikker forståelse av betjening av fjernstyringsanlegg, linjeblokk, togradio, ATC og signaler i ustand.+Følgende eksamener skal gjennomføres: \\  
 +  * Skriftlig prøve  
 +  * Fjernstyringsprøven 
 +  * Avsluttende skriftlig eksamen  
 +  * Avsluttende praktisk eksamen 
  
-Det foretas en totalvurdering av begge eksamener samlet. For å bestå fjernstyringsprøven må eleven oppnå karakter 3. +Det kreves at alle eksamener bestås
  
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.+Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. 
  
-=== 6.4 Avsluttende skriftlig eksamen ===+På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: 
 +  * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
  
-Avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer.+På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.
  
-Eksamen skal avdekke om eleven kan gjøre rede for avvikshåndtering, arbeid i spor, ulykker, beredskap og kommunikasjon. 
  
-For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. +Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
  
-Dersom man ikke består eksamengis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gangNy eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøkog eleven vil få veiledning i denne periodenOppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.+{{tablelayout?colwidth="152.79998779296875px,70.39996337890625px,541.4000244140625px"}} 
 +^ Toglederutdanningen  ^            ^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ 
 +| Toglederprøve        | skriftlig  | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          | 
 +| Fjernstyringsprøve   | muntlig    | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | 
 +| Avsluttende eksamen  | skriftlig  | - 2 oppgavesett med Casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning 
 +| Avsluttende eksamen  | praktisk   | - 2 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |
  
-=== 6.5 Avsluttende praktisk eksamen === 
  
-Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. 
  
-Eksamen skal avdekke om eleven har handlingskompetanse i å overvåke og lede effektiv togframføring, herunder tillatelse til å passere hovedsignal som ikke kan vise kjørsignal, sperring av spor, håndtering av sikkerhetskritisk feil i anlegget, en topphendelseevakuering, kommunikasjon og melding om feil på infrastruktur.+==== Toglederprøve ==== 
 +Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. 
 +For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. Bestått eksamen Toglederprøven er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. 
 +Dersom man ikke består eksamengis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
-For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3.+==== Fjernstyringsprøve ==== 
 +Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen.  
 +  
 +For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3.  
 +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.+==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== 
 +Avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. 
 +For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen.  
 +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
-==== 7. Oppnevning av sensor ====+==== Avsluttende praktisk eksamen ==== 
 +Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. 
 +For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. 
 +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
-=== 7.1 Retningslinjer for sensorer === 
  
-Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning, og sender samlet tilbakemelding til Norsk jernbaneskole innen fastsatt frist. På praktisk/muntlig eksamen oppnevner Norsk jernbaneskole eksaminator. 
  
-På skriftlig eksamen retter og vurderer sensorene eksamensbesvarelser hver for segDeretter foretar de sammen en felles vurdering og setter karakter. Sensorene skal utarbeide skriftlig vurdering av hver enkelt kandidat.+===== Klage på eksamen ===== 
 +==== Klage på skriftlig eksamen ==== 
 +Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamenKravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
  
-=== 7.2 Toglederprøve ===+Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten.
  
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.+Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en Student ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på
  
-=== 7.3 Fjernstyringsprøve === +Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
- +
-Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning.  +
- +
-Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen. +
- +
-=== 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === +
- +
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene.  +
- +
-Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. +
- +
-=== 7.5 Avsluttende praktisk eksamen === +
- +
-Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. +
- +
-Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen. +
- +
-==== 8. Klage på eksamen ==== +
- +
-=== 8.1 Klage på skriftlig eksamen === +
- +
-Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. +
- +
-Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. +
- +
-Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på.  +
- +
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +
  
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
  
-=== 8.2 Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen === +===Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== 
- +Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
-Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. +
- +
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig/praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. +
- +
-Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Trafikk og markedsdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. +
- +
-Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  +
- +
-=== 8.3 Fusk === +
- +
-Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:  +
- +
-bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.  +
- +
-Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til elevens leder. +
- +
-==== 9. Krav til lokal opplæring av togledere ved de respektive trafikkstyringssentraler ==== +
- +
-//Elever som har bestått alle eksamener i utdanningen av togledere som foregår ved Norsk jernbaneskole, skal gjennomføre opplæring i trafikkstyringssentral i henhold til lokal læreplan. // +
- +
-//Først når lokal opplæring for togledere ved respektiv trafikkstyringssentral er gjennomført og bestått, er toglederen ferdig utdannet og godkjent til å utføre selvstendig tjeneste.// +
- +
-//Dersom en togleder søker stilling ved annen trafikkstyringssentral, må lokal opplæring gjennomføres og eksamen bestås før toglederen er godkjent til å utføre selvstendig tjeneste.// +
- +
-==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== +
- +
-//Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon, simulatortrening og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Jernbaneverkets styringssystem.// +
- +
-==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== +
- +
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar. +
- +
-===== Tema og leksjoner ===== +
-==== Tema 1: Innføring ==== +
- +
-**Leksjon 1.1: Informasjon om utdanningen** +
- +
-**Tidsramme: 1 dag** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Eleven skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togleder| +
-|//**Referanse**//: \\ Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togledere| | +
- +
-==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Observere og delta i togleders arbeidsoppgaver +
- +
-**Tidsramme:** 6 - 7 uker +
- +
-**Leksjon 2.1: Kommunikasjon** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig og skriftlig kommunikasjon, \\ og bidra til god praksis | +
- +
-**Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette \\ - Anbefalt tekst i kunngjøringer for ulike situasjoner \\ - Hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger \\ \\ Eleven skal få innføring i FIDO, og hvilke distribusjonskanaler FIDO erstatter\\ \\ Eleven skal forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne forklare forskjellen \\ på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Eleven skal kunne utarbeide, \\ distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer. \\ \\ Eleven skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer \\ i FIDO.\\ | +
- +
-** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-| Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| +
-==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal kjenne til togleders oppgaver, effektiv trafikkavvikling, togleders oppgaver på ulike driftsformer, og når togleder er barriere.** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Observere og delta i togleders arbeidsoppgaver. +
- +
-**Tidsramme:** 3 - 5 dager +
- +
-**Leksjon 3.1: Togleders oppgaver ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-| Eleven skal forklare:\\  - Plikter ved vaktavløsning \\ - Innholdet i og bruken av varslingslister \\ - Togleders ansvar for å overvåke og lede togframføringen \\ - Føring i Hendelseslogg \\ - Framføring av spesialtransporter \\  - Kommunikasjon med txp, driftsoperatør og toginformatør \\ - Togleders rolle på ulike driftsformer \\ - Den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal utføre vaktavløsning, overvåking \\ og ledelse av toggangen og kunne planlegge \\ for framtidig trafikkbilde.\\ \\ Eleven skal ha beherske de ulike situasjoner hvor togleder er barriere.\\ \\ Eleven skal utføre togleders oppgaver på \\ ulike driftsformer.\\ | +
- +
-==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator.  +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Delta i togleders arbeidsoppgaver, simulere avvikssituasjoner, trene på effektiv trafikkavvikling. +
- +
-**Tidsramme:** 1 uke og 3 dager +
- +
-** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, samt \\ mestre de situasjoner hvor togleder \\ er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ | +
- +
-**** +
- +
-==== Tema 5: Arbeid i spor ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Delta i togleders arbeidsoppgaver, trene på effektiv trafikkavvikling, simulere disponering, anleggsområde jernbane, iverksettelse og avslutning av arbeid +
- +
-**Tidsramme:** 1 uke og 3 dager +
- +
-**Leksjon 5.1: Arbeid i spor ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne sikre personell som jobber i og ved spor, og utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-**** +
- +
-==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen.  +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Delta i betjening av fjernstyringsanlegg, trene på effektiv trafikkavvikling, delta i togleders arbeidsoppgaver. +
- +
-**Tidsramme:** 3 uker +
- +
-** Leksjon 6.1: Togradio ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | +
- +
-** Leksjon 6.2: ATC ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-| Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, og mestre de \\ situasjoner hvor togleder er barriere. \\ | +
- +
-** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | +
- +
-** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, forriglingstabell og skjematisk plan ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | | +
- +
-** Leksjon 6.5: Akseltellere ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.|Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ | +
- +
-** Leksjon 6.6: ERTMS ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | +
- +
-**Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | +
- +
-==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Delta i togleders arbeidsoppgaver, simulere øvelser, ulike skjemaer, rapportskriving +
- +
-**Tidsramme:** 3 uker+
  
-** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser **+Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan studenten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.
  
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen.
-|Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.\\ \\ Mestre rapportskriving.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |+
  
-** Leksjon  7.2 Øvrige uregelmessigheter **+Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom studenten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og studenten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere studenten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Studenters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen
  
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +==== Fusk ==== 
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy \\ - Registrere forsinkelser i TIOS \\ - Registrere feil og hendelser i Hendelseslogg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\  \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |+Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten et uberettiget fortrinn ved vurderingen 
 +Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen
  
-** Leksjon 7.3 Farlig gods **+Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder.
  
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +===== Vedlegg 1Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere =====
-|Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for\\ - Hvor man finner vognopptak \\ Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ |+
  
-** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og foreta varsling.| 
  
-==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEFfor togledere ====+Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunkteneer eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. 
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunkteneer eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene+^ **Kommunikasjon og teamarbeid**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^ 
 +| • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/nabotogleder, TXP og toginformatøroppdatert \\ • Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ • Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ • Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ • Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder\\ • Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ • Hjelper til ved behov \\ • Søker aktivt informasjon fra andre  | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +^ Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ^ 
 +| • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ^ 
 +| • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +^ Lederskap                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ^ 
 +| • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
  
-^Kommunikasjon og teamarbeid^ 
-|- Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\  - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll\\ - Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner\\ - Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, samt togleder i \\ nabosentral ved behov \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning\\ - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger\\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger\\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)\\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre\\ - Hjelper til ved behov\\ - Søker aktivt informasjon fra andre\\ | 
-^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ 
-|Gjør gode prioriteringer\\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | 
-^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ 
-|- Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ - Stiller på jobb uthvilt og i form\\ - Håndterer distraksjoner godt\\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ - Ber om hjelp når det er behov\\ - Fornuftig bruk av pauser\\ | 
-^Toglederrollen, lederskap^ 
-|- Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ - Griper inn når det er “påkrevd”\\ - Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner| 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane