lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:17]
km [Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:18]
km [Tema 7: Ulykker - beredskap]
Linje 330: Linje 330:
 **Leksjon 5.1: Arbeid i spor ** **Leksjon 5.1: Arbeid i spor **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne sikre personell som jobber i og ved spor, og utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| |Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne sikre personell som jobber i og ved spor, og utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 347: Linje 348:
 ** Leksjon 6.1: Togradio ** ** Leksjon 6.1: Togradio **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ |
Linje 352: Linje 354:
 ** Leksjon 6.2: ATC ** ** Leksjon 6.2: ATC **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, og mestre de \\ situasjoner hvor togleder er barriere. \\ | | Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, og mestre de \\ situasjoner hvor togleder er barriere. \\ |
Linje 357: Linje 360:
 ** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** ** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | |Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ |
Linje 362: Linje 366:
 ** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, forriglingstabell og skjematisk plan ** ** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, forriglingstabell og skjematisk plan **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | | |Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | |
Linje 367: Linje 372:
 ** Leksjon 6.5: Akseltellere ** ** Leksjon 6.5: Akseltellere **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.|Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.|Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ |
Linje 372: Linje 378:
 ** Leksjon 6.6: ERTMS ** ** Leksjon 6.6: ERTMS **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | |Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| |
Linje 377: Linje 384:
 **Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** **Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 382: Linje 390:
 ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) ** ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ |
Linje 397: Linje 406:
 ** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser ** ** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.\\ \\ Mestre rapportskriving.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ | |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.\\ \\ Mestre rapportskriving.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
Linje 402: Linje 412:
 ** Leksjon  7.2 Øvrige uregelmessigheter ** ** Leksjon  7.2 Øvrige uregelmessigheter **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy \\ - Registrere forsinkelser i TIOS \\ - Registrere feil og hendelser i Hendelseslogg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\  \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy \\ - Registrere forsinkelser i TIOS \\ - Registrere feil og hendelser i Hendelseslogg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\  \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
Linje 407: Linje 418:
 ** Leksjon 7.3 Farlig gods ** ** Leksjon 7.3 Farlig gods **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ |
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** ** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander **
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane