lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:17]
km [Tema 6: Tekniske anlegg]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/12/23 11:11]
127.0.0.1 ekstern redigering
Linje 17: Linje 17:
 Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene.
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ==== ==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ====
Linje 32: Linje 32:
  
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  * //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver //+  * //Forklare Bane NORs ansvar og oppgaver //
   * //Utdannet togleder //   * //Utdannet togleder //
   * //Erfaring som togleder //   * //Erfaring som togleder //
Linje 46: Linje 46:
   * //Utdannet togleder//   * //Utdannet togleder//
   * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole//   * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole//
-  * //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter//+  * //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for jernbanenettet og andre styrende dokumenter//
   * //Objektiv og upartisk//   * //Objektiv og upartisk//
  
Linje 122: Linje 122:
 På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:
  
-  * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett+  * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
   * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer   * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer
  
Linje 239: Linje 239:
 ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ====
  
-//Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon, simulatortrening og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Jernbaneverkets styringssystem.//+//Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon, simulatortrening og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Bane NORs styringssystem.//
  
 ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ====
Linje 388: Linje 388:
 |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.|
  
-** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) **+** Leksjon 6: Betjene FIDO (Bane NORs elektroniske distribusjonsportal) **
  
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
Linje 406: Linje 406:
 ** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser ** ** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.\\ \\ Mestre rapportskriving.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ | |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.\\ \\ Mestre rapportskriving.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
Linje 411: Linje 412:
 ** Leksjon  7.2 Øvrige uregelmessigheter ** ** Leksjon  7.2 Øvrige uregelmessigheter **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy \\ - Registrere forsinkelser i TIOS \\ - Registrere feil og hendelser i Hendelseslogg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\  \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy \\ - Registrere forsinkelser i TIOS \\ - Registrere feil og hendelser i Hendelseslogg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\  \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
Linje 416: Linje 418:
 ** Leksjon 7.3 Farlig gods ** ** Leksjon 7.3 Farlig gods **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ |+|Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Bane NORs rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ |
  
 ** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** ** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander **
 +
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og foreta varsling.| |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og foreta varsling.|
  
-==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ====+==== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ====
  
 Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.  Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane