Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:19] km [Tema 7: Ulykker - beredskap] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2017/04/04 09:35] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 17: | Linje 17: | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ==== | ==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ==== | ||
Linje 32: | Linje 32: | ||
// | // | ||
- | * // | + | * // |
* //Utdannet togleder // | * //Utdannet togleder // | ||
* //Erfaring som togleder // | * //Erfaring som togleder // | ||
Linje 46: | Linje 46: | ||
* //Utdannet togleder// | * //Utdannet togleder// | ||
* // | * // | ||
- | * // | + | * // |
* //Objektiv og upartisk// | * //Objektiv og upartisk// | ||
Linje 122: | Linje 122: | ||
På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | ||
- | * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | + | * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |
* Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer | * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer | ||
Linje 177: | Linje 177: | ||
=== 7.2 Toglederprøve === | === 7.2 Toglederprøve === | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk | + | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. |
=== 7.3 Fjernstyringsprøve === | === 7.3 Fjernstyringsprøve === | ||
- | Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Trafikk | + | Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Kunde og trafikkdivisjonen. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. |
Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen. | Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen. | ||
Linje 187: | Linje 187: | ||
=== 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === | === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk | + | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen |
Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | ||
Linje 193: | Linje 193: | ||
=== 7.5 Avsluttende praktisk eksamen === | === 7.5 Avsluttende praktisk eksamen === | ||
- | Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk | + | Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. |
Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen. | Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen. | ||
Linje 205: | Linje 205: | ||
Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
- | Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | + | Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, |
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen |
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
Linje 217: | Linje 217: | ||
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
- | Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | + | Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, |
Ved klage på muntlig/ | Ved klage på muntlig/ | ||
Linje 239: | Linje 239: | ||
==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | ||
- | //Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, | + | //Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, |
==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk | + | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen |
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
Linje 388: | Linje 388: | ||
|Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| | ||
- | ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets | + | ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Bane NORs elektroniske distribusjonsportal) ** |
|<49em 60% 40%>| | |<49em 60% 40%>| | ||
Linje 420: | Linje 420: | ||
|<49em 60% 40%>| | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets | + | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Bane NORs rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/ |
** Leksjon | ** Leksjon | ||
Linje 428: | Linje 428: | ||
|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, | ||
- | ==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets | + | ==== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ==== |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. |