lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:19]
km [Tema 7: Ulykker - beredskap]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2017/04/04 09:35]
ingrid_dale_bjordal
Linje 17: Linje 17:
 Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene.
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ==== ==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ====
Linje 32: Linje 32:
  
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
-  * //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver //+  * //Forklare Bane NORs ansvar og oppgaver //
   * //Utdannet togleder //   * //Utdannet togleder //
   * //Erfaring som togleder //   * //Erfaring som togleder //
Linje 46: Linje 46:
   * //Utdannet togleder//   * //Utdannet togleder//
   * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole//   * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole//
-  * //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter//+  * //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for jernbanenettet og andre styrende dokumenter//
   * //Objektiv og upartisk//   * //Objektiv og upartisk//
  
Linje 122: Linje 122:
 På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:
  
-  * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett+  * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
   * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer   * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer
  
Linje 177: Linje 177:
 === 7.2 Toglederprøve === === 7.2 Toglederprøve ===
  
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.+To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.
  
 === 7.3 Fjernstyringsprøve === === 7.3 Fjernstyringsprøve ===
  
-Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. +Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Kunde og trafikkdivisjonen. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. 
  
 Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen.
Linje 187: Linje 187:
 === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen ===
  
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. +To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. 
  
 Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.
Linje 193: Linje 193:
 === 7.5 Avsluttende praktisk eksamen === === 7.5 Avsluttende praktisk eksamen ===
  
-Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen.+Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen.
  
 Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen. Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen.
Linje 205: Linje 205:
 Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven.
  
-Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på. +Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på. 
  
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
  
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Linje 217: Linje 217:
 Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig/praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig/praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.
  
-Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Trafikk og markedsdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen.+Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen.
  
 Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. 
Linje 239: Linje 239:
 ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ====
  
-//Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon, simulatortrening og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Jernbaneverkets styringssystem.//+//Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon, simulatortrening og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Bane NORs styringssystem.//
  
 ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ====
  
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
Linje 388: Linje 388:
 |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.|
  
-** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) **+** Leksjon 6: Betjene FIDO (Bane NORs elektroniske distribusjonsportal) **
  
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
Linje 420: Linje 420:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ |+|Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Bane NORs rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ |
  
 ** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** ** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander **
Linje 428: Linje 428:
 |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og foreta varsling.| |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og foreta varsling.|
  
-==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ====+==== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ====
  
 Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.  Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane