lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:19]
km [Tema 7: Ulykker - beredskap]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/06/14 12:22]
ingrid_dale_bjordal
Linje 1: Linje 1:
-===== Læreplan utdanning av togledere =====+===== Læreplan for toglederutdanningen =====^ Læreplan for:            | Togleder                    | 
 +^ Kravstiller kompetanse:  | Fagansvarlig framføringssikkerhet  |
  
  
-==== Revisjonshistorikk ====+=== Eier av læreplanen === 
 +Konserndirektør i Kunde og trafikk 
  
-|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| +==== Utarbeidet av ==== 
-|000|15.3.2013|Dokumentet opprettet| +Fgansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk 
-|001|20.9.2013|Endret målformulering: kunnskap om er endret til forklare, endret pkt 6.1 om hjelpemidler på eksamen| +
-|002|28.05.2014|Innledning, krav til bestått eksamen endres fra 80 % til karakter 3 på karakterskala 0- 5. Effektiv trafikkavvikling tatt inn som mål.\\ Ny leksjon 6.5 og 6.7.\\ Mindre endringer i leksjon 2.1, 2.2, 6.4, 6.6.| +
-|003|04.02.15|Mindre endringer i pkt 2, 5.3, 6.3, 6.5, 7.1 – 7.5.\\ Mindre endring i leksjon 2.2, ny leksjon 6.6| +
-|004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| +
-|005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| +
-|006| |Revisjon 005 publisert i wiki|+
  
-==== 1. Innledning ====+==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== 
 +Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene.+==== Agressokode ==== 
 +Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\ 
 +  * FO1022-Togleder 
 +  * FO1076-Togekspeditør
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på menneskeromgivelser eller materiell.+==== Dokumentasjon av opplæringen ==== 
 +Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen. \\  
 +Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, KompetanseregistreringHamar.
  
-==== 2. Hovedmål for utdanning av togledere ====+===== Innledning ===== 
 +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at de er en barrierer og har god kompetanse til å utføre oppgavene. 
  
-Utdanningen skal gi eleven gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle.+Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter
  
-==== 3. Krav til forkunnskaper ====+Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskap, tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig.
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått eksamen som trafikkstyrer, bestått kontrollprøve og gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.//+Læremålene skal sikre at studenten få en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.
  
-Eksamen Toglederprøven tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av operativ og taktisk ruteplanlegger.+Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
  
-==== 4Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====+Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjonerI læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
  
-//Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// + {{:playground:laereplan_for_trafikk:laereplan_togleder_5.2.png?400|}}
-  * //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // +
-  * //Utdannet togleder // +
-  * //Erfaring som togleder // +
-  * //15 studiepoeng i pedagogikk* //+
  
-//*////Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning. // 
  
-//Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// +==== Arbeidsform studenten ==== 
-  * //Utdannet togleder// +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
-  * //Erfaring som togleder //+
  
-//Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// +Det er hensiktsmessig å benytte operativt regelverk på Banenettet i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen.
-  * //Utdannet togleder// +
-  * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// +
-  * //Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// +
-  * //Objektiv og upartisk//+
  
-//Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// +==== Krav til forkunnskaper ==== 
-  * //Sensorene skal samlet ha teknisk kompetansesignalkompetanse og toglederkompetanse// +Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått eksamen som trafikkstyrerbestått kontrollprøve og gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.
-  * //Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole// +
-  * //Objektiv og upartisk//+
  
-==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== 
  
-=== 5.1 Varighet fordelt på teori og praksis ===+==== Hovedmål for opplæringen ==== 
 +Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksisTeoriundervisning og praktisk trening simulator foregår ved Norsk jernbaneskoleI klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentralhvor eleven går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 elev kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder trafikkstyringssentralen.+==== Læringsutbyttebeskrivelse for toglederutdanningen ==== 
 +Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger og 
 +personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måteUtdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og internt trafikkstyringssentralen og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker 
 +Etter endt utdanning kan studenten kunnskaperferdigheter og kompetanse konkretiseres i 
 +følgende læringsutbyttebeskrivelser:
  
-Opplæring gjennomføres i løpet av ca5,5 mnd. Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca30 % praktisk opplæring. Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan.+==== Innlæringsmål for kunnskaper ====  
 +  * Studenten har kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
 +  * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle samspillet mellom funksjoner. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring 
  
-=== 5.2 Læringsnivåer i læreplan ===+==== Innlæringsmål for ferdighet ==== 
 +  * Studenten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. 
 +  * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre trafikkstyring. 
 +  * Studenten skal kunne bruke dokumentasjon for å håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
  
-I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal væreDette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.+==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== 
 +  * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
 +  * Studenten skal kunne bygge relasjoner med andretogledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. 
 +  * Studenten innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.
  
-{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400|Lærekompleksiteten øker for hvert nivå}}+Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og 
 +praksis. 
 +Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, 
 +egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere.
  
-Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.+==== Krav til pensum ==== 
 +Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) og i styringssystemet for Bane NOR- Kunde og trafikkNoe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR 
 +Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon
  
-Handlingskompetanse defineres som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som totalt sett gjør eleven stand til å utføre oppgavene korrekt.+==== Varighet på teori og praksis ==== 
 +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.  
 +Teoriundervisning og praktisk trening simulator foregår ved Norsk jernbaneskole
  
-=== 5.3 Arbeidsform elever ===+Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd.  
 +Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring.
  
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Eleven skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Eleven skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema oppfølgingssamtaler med leder.+Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. 
 +I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral
  
-Det er hensiktsmessig å benytte operativt regelverk på Banenettet  stor grad slik at  elevene lærer å bruke den operative regelsamlingen.+==== Antall deltakere ==== 
 +I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.  
 +I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  
 +Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder trafikkstyringssentralen.
  
-=== 5.4 Vurdering under utdanningen ===+==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== 
 +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290), Instruktør(FO-1289) og sensor(FO-1288) i Agresso 
  
-Under opplæringen blir eleven vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. Dersom en elev ikke består en progresjonsprøve, skal eleven gis en ny progresjonsprøve innenfor de samme læringsmålene.+===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
  
-**Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.**+==== Vurdering under utdanningen ==== 
 +Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten skal ha praksisperioder i trafikkstyringssentralene. Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen
  
-|**Karakter**|**Progresjonsprøver simulator og praktisk eksamen**| +Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt læreplan og opplæringsplan
-|5|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivtEleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| +Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. \\ \\
-|4|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken effektivtEleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | +
-|3|Bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Eleven viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Eleven viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner.| +
-|2|Ikke bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +
-|1|Ikke bestått:  \\ Eleven viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Eleven demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | +
-|0|Eksamen ikke gjennomført|+
  
-|**Karakter**|**Skriftlig og muntlig eksamen**| 
-|5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
-|4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
-|3|Bestått\\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
-|2|Ikke bestått\\ Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
-|1|Ikke bestått \\ Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | 
-|0|Eksamen ikke gjennomført| 
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når elev vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
-==== 6Gjennomføring av eksamen ====+Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5\\ 
 +{{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} 
 +^ Karakter  ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk/muntlig eksamen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^ 
 +|  5        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                                         | 
 +|  4        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                     | 
 +|  3        | Bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Studenten viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Studenten viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. 
 +|  2        | Ikke bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Studenten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Studenten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                        | 
 +|  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Studenten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.                                                                                                                                                                                | 
 +|  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
  
-=== 6.1 Eksamener === 
  
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner eleven til å utføre en bestemt funksjon trafikksikkerhetstjeneste.+{{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} 
 +^Karakter ^Standard ved skriftlig og muntlig eksamen
 +|5|Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse kunnskaps- og ferdighetsmålene
 +|4|Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
 +|3|Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | 
 +|2|Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
 +|1|Ikke bestått  \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | 
 +|0|Eksamen ikke gjennomført|
  
-Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener:+==== Retningslinjer for sensor ==== 
 +For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikkdivisjonen. 
 +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen som oppnevner to nye sensorer.  
 +For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. 
  
-  * Skriftlig eksamen Toglederprøve +Toglederprøven (en sensor)  
-  * Skriftlig og muntlig eksamen Fjernstyringsprøve +Muntlig fjernstyringsprøve(to sensorer)  
-  Avsluttende skriftlig eksamen +Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) 
-  Avsluttende praktisk eksamen +Avsluttende praktisk/muntlig eksamen (en sensor)
-Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.+
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdesSensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager.+==== Eksamener ==== 
 +Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjenesteGjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
  
-Elevene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen+Det skal utarbeides og oversendes eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for kvalitetssikring og godkjenning. Når eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning er kvalitetssikret og godkjent sender sensor en samlet tilbakemelding til innen fastsatt frist
  
-På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:+Muntlig og skriftlig eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. Eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning for fjernstyringsprøven godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. 
  
-  * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett +Læreplan for utdanning av Togledere har følgende eksamener:  
-  * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer+  * Skriftlig prøve med en varighet på inntil 5 timer. 
 +  * Fjernstyringsprøven, muntlig del med en varighet på inntil 1 time  
 +  * Avsluttende skriftlig eksamen med en varighet på inntil 5 timer 
 +  * Avsluttende praktisk/muntlig eksamen med en varighet på inntil 1,5 timer
  
-På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.+Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
  
-=== 6.Toglederprøve ===+{{tablelayout?colwidth="152.79998779296875px,70.39996337890625px,541.4000244140625px"}} 
 +^ Toglederutdanningen  ^            ^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ 
 +Toglederprøve        | skriftlig  | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          | 
 +| Fjernstyringsprøve   | muntlig    | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | 
 +| Avsluttende eksamen  | skriftlig  | - 2 oppgavesett med Casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning 
 +| Avsluttende eksamen  | praktisk   | - 2 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |
  
-Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer.+Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile delmål og fagleksjoner beskrevet i vedlegg: Delmål og leksjoner.
  
-Eksamen skal avdekke om eleven kan vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon, forklare togleders oppgaver og roller på ulike driftsformer og hvilke situasjoner togleder er barriere.+Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager.
  
-For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3. Bestått eksamen i Toglederprøven er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder.+Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. 
  
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.+På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: 
 +• Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 
 +• Anbefalt praksis for tekst driftsoperative kunngjøringer
  
-=== 6.3 Fjernstyringsprøve ===+På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.
  
-Fjernstyringsprøven består av en skriftlig del på inntil 1 time hvor elevene prøves i kunnskapsmålene, og en muntlig del på inntil 2 timer elevene prøves i kunnskaps- og ferdighetsmål.  
  
-Eksamen skal avdekke om eleven innehar sikker forståelse av betjening av fjernstyringsanlegg, linjeblokk, togradio, ATC og signaler i ustand. 
  
-Det foretas en totalvurdering av begge eksamener samlet. For å bestå fjernstyringsprøven må eleven oppnå karakter 3.  +==== Toglederprøve ==== 
- +Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. 
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.+For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. Bestått eksamen i Toglederprøven er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. 
 +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
-=== 6.4 Avsluttende skriftlig eksamen ===+==== Fjernstyringsprøve ==== 
 +Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1 timer. 
 +For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3.  
 +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
 +==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
 Avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. Avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer.
 +For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. 
 +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
-Eksamen skal avdekke om eleven kan gjøre rede for avvikshåndtering, arbeid sporulykkerberedskap og kommunikasjon.+==== Avsluttende praktisk/muntlig eksamen ==== 
 +Avsluttende praktisk/muntlig eksamen gjennomføres simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. 
 +For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. 
 +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk/muntlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamenhar man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
-For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen.  
  
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. 
  
-=== 6.5 Avsluttende praktisk eksamen ===+===== Klage på eksamen ===== 
 +==== Klage på skriftlig eksamen ==== 
 +Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
  
-Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres simulator og har en varighet på inntil 1,5 time.+Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsenskal disse gjøres tilgjengelig for studenten.
  
-Eksamen skal avdekke om eleven har handlingskompetanse i å overvåke og lede effektiv togframføring, herunder tillatelse til å passere hovedsignal som ikke kan vise kjørsignal, sperring av spor, håndtering av sikkerhetskritisk feil i anlegget, en topphendelseevakuering, kommunikasjon og melding om feil på infrastruktur.+Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultaterog må begrunne dette. Dersom en Student ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultateter klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på. 
  
-For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3. +Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
- +
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. +
- +
-==== 7. Oppnevning av sensor ==== +
- +
-=== 7.1 Retningslinjer for sensorer === +
- +
-Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning, og sender samlet tilbakemelding til Norsk jernbaneskole innen fastsatt frist. På praktisk/muntlig eksamen oppnevner Norsk jernbaneskole eksaminator. +
- +
-På skriftlig eksamen retter og vurderer sensorene eksamensbesvarelser hver for seg. Deretter foretar de sammen en felles vurdering og setter karakter. Sensorene skal utarbeide skriftlig vurdering av hver enkelt kandidat. +
- +
-=== 7.2 Toglederprøve === +
- +
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. +
- +
-=== 7.3 Fjernstyringsprøve === +
- +
-Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning.  +
- +
-Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen. +
- +
-=== 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === +
- +
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene.  +
- +
-Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. +
- +
-=== 7.5 Avsluttende praktisk eksamen === +
- +
-Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. +
- +
-Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen. +
- +
-==== 8. Klage på eksamen ==== +
- +
-=== 8.1 Klage på skriftlig eksamen === +
- +
-Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. +
- +
-Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. +
- +
-Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på.  +
- +
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +
  
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
  
-=== 8.2 Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen === +===Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== 
- +Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
-Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. +
- +
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig/praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. +
- +
-Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Trafikk og markedsdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. +
- +
-Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  +
- +
-=== 8.3 Fusk === +
- +
-Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:  +
- +
-bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.  +
- +
-Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til elevens leder. +
- +
-==== 9. Krav til lokal opplæring av togledere ved de respektive trafikkstyringssentraler ==== +
- +
-//Elever som har bestått alle eksamener i utdanningen av togledere som foregår ved Norsk jernbaneskole, skal gjennomføre opplæring i trafikkstyringssentral i henhold til lokal læreplan. // +
- +
-//Først når lokal opplæring for togledere ved respektiv trafikkstyringssentral er gjennomført og bestått, er toglederen ferdig utdannet og godkjent til å utføre selvstendig tjeneste.// +
- +
-//Dersom en togleder søker stilling ved annen trafikkstyringssentral, må lokal opplæring gjennomføres og eksamen bestås før toglederen er godkjent til å utføre selvstendig tjeneste.// +
- +
-==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== +
- +
-//Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon, simulatortrening og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Jernbaneverkets styringssystem.// +
- +
-==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== +
- +
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar. +
- +
-===== Tema og leksjoner ===== +
-==== Tema 1: Innføring ==== +
- +
-**Leksjon 1.1: Informasjon om utdanningen** +
- +
-**Tidsramme: 1 dag** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Eleven skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togleder| +
-|//**Referanse**//: \\ Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togledere| | +
- +
-==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Observere og delta i togleders arbeidsoppgaver +
- +
-**Tidsramme:** 6 - 7 uker +
- +
-**Leksjon 2.1: Kommunikasjon** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig og skriftlig kommunikasjon, \\ og bidra til god praksis | +
- +
-**Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette \\ - Anbefalt tekst i kunngjøringer for ulike situasjoner \\ - Hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger \\ \\ Eleven skal få innføring i FIDO, og hvilke distribusjonskanaler FIDO erstatter\\ \\ Eleven skal forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne forklare forskjellen \\ på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Eleven skal kunne utarbeide, \\ distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer. \\ \\ Eleven skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer \\ i FIDO.\\ | +
- +
-** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-| Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| +
-==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal kjenne til togleders oppgaver, effektiv trafikkavvikling, togleders oppgaver på ulike driftsformer, og når togleder er barriere.** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Observere og delta i togleders arbeidsoppgaver. +
- +
-**Tidsramme:** 3 - 5 dager +
- +
-**Leksjon 3.1: Togleders oppgaver ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-| Eleven skal forklare:\\  - Plikter ved vaktavløsning \\ - Innholdet i og bruken av varslingslister \\ - Togleders ansvar for å overvåke og lede togframføringen \\ - Føring i Hendelseslogg \\ - Framføring av spesialtransporter \\  - Kommunikasjon med txp, driftsoperatør og toginformatør \\ - Togleders rolle på ulike driftsformer \\ - Den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal utføre vaktavløsning, overvåking \\ og ledelse av toggangen og kunne planlegge \\ for framtidig trafikkbilde.\\ \\ Eleven skal ha beherske de ulike situasjoner hvor togleder er barriere.\\ \\ Eleven skal utføre togleders oppgaver på \\ ulike driftsformer.\\ | +
- +
-==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator.  +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Delta i togleders arbeidsoppgaver, simulere avvikssituasjoner, trene på effektiv trafikkavvikling. +
- +
-**Tidsramme:** 1 uke og 3 dager +
- +
-** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, samt \\ mestre de situasjoner hvor togleder \\ er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ | +
- +
-**** +
- +
-==== Tema 5: Arbeid i spor ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Delta i togleders arbeidsoppgaver, trene på effektiv trafikkavvikling, simulere disponering, anleggsområde jernbane, iverksettelse og avslutning av arbeid +
- +
-**Tidsramme:** 1 uke og 3 dager +
- +
-**Leksjon 5.1: Arbeid i spor ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal kunne sikre personell som jobber i og ved spor, og utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-**** +
- +
-==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen.  +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Delta i betjening av fjernstyringsanlegg, trene på effektiv trafikkavvikling, delta i togleders arbeidsoppgaver. +
- +
-**Tidsramme:** 3 uker +
- +
-** Leksjon 6.1: Togradio ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | +
- +
-** Leksjon 6.2: ATC ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-| Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, og mestre de \\ situasjoner hvor togleder er barriere. \\ | +
- +
-** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | +
- +
-** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, forriglingstabell og skjematisk plan ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | | +
- +
-** Leksjon 6.5: Akseltellere ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.|Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ | +
- +
-** Leksjon 6.6: ERTMS ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | +
- +
-**Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | +
- +
-==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== +
- +
-**Hovedmål: Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator +
- +
-**Arbeidsform i trafikkstyringssentral:** Delta i togleders arbeidsoppgaver, simulere øvelser, ulike skjemaer, rapportskriving +
- +
-**Tidsramme:** 3 uker +
- +
-** Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser. \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.\\ \\ Mestre rapportskriving.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ | +
- +
-** Leksjon  7.2 Øvrige uregelmessigheter ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy \\ - Registrere forsinkelser i TIOS \\ - Registrere feil og hendelser i Hendelseslogg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\  \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Eleven skal kunne foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |+
  
-** Leksjon 7.3 Farlig gods **+Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten. Ved praktisk/muntlig eksamen kan studenten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.
  
-|<49em 60% 40%>| +Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen.
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods \\ \\ Eleven skal gjøre rede for: \\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Jernbaneverkets rutiner og hvor man finner stoppesteder \\ for farlig gods|Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon\\ |+
  
-** Leksjon  7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander **+Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagenDersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Studenters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen. 
  
-|<49em 60% 40%>| +==== Fusk ==== 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten et uberettiget fortrinn ved vurderingen.  
-|Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.|Eleven skal vise handlingskompetansenotere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og foreta varsling.|+Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidlerulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen
  
-==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ====+Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder.
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.  
  
-^Kommunikasjon og teamarbeid^ 
-|- Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\  - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll\\ - Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner\\ - Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, samt togleder i \\ nabosentral ved behov \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning\\ - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger\\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger\\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)\\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre\\ - Hjelper til ved behov\\ - Søker aktivt informasjon fra andre\\ | 
-^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ 
-|Gjør gode prioriteringer\\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | 
-^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ 
-|- Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ - Stiller på jobb uthvilt og i form\\ - Håndterer distraksjoner godt\\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ - Ber om hjelp når det er behov\\ - Fornuftig bruk av pauser\\ | 
-^Toglederrollen, lederskap^ 
-|- Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ - Griper inn når det er “påkrevd”\\ - Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner| 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane