Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2016/08/08 12:19] km [Tema 7: Ulykker - beredskap] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/11 09:34] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan | + | ===== Læreplan |
+ | ^ Læreplan for: | Togleder | ||
+ | ^ Kravstiller kompetanse: | ||
- | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
- | |Versjon|Dato|Beskrivelse | + | === Eier av læreplanen === |
- | |000|15.3.2013|Dokumentet opprettet| | + | Konserndirektør i Kunde og trafikk |
- | |001|20.9.2013|Endret målformulering: | + | |
- | |002|28.05.2014|Innledning, | + | |
- | |003|04.02.15|Mindre endringer i pkt 2, 5.3, 6.3, 6.5, 7.1 – 7.5.\\ Mindre endring i leksjon 2.2, ny leksjon 6.6| | + | |
- | |004|03.02.16|Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve| | + | |
- | |005|13.04.16|Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert| | + | |
- | |006| |Revisjon 005 publisert i wiki| | + | |
- | ==== 1. Innledning | + | ==== Utarbeidet av ==== |
+ | Fagnsvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse | + | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== |
+ | Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner | ||
- | Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | + | ==== Agressokode ==== |
+ | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
+ | * FO1022 - Togleder | ||
+ | * FO1076 - Togekspeditør | ||
- | ==== 2. Hovedmål | + | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== |
+ | Elektroniske [[menyer: | ||
+ | ===== Innledning ===== | ||
+ | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, | ||
- | Utdanningen skal gi eleven gode kunnskaper, tekniske | + | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og |
+ | praksis. | ||
+ | Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | ||
+ | egenskaper | ||
- | ==== 3. Krav til forkunnskaper ==== | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. |
- | // | + | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter |
- | Eksamen Toglederprøven tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av operativ | + | Læreplanen konkretiserer hovedmål |
- | ==== 4. Kompetansekrav til opplæringspersonell | + | Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker |
- | // | ||
- | * //Forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // | ||
- | * //Utdannet togleder // | ||
- | * //Erfaring som togleder // | ||
- | * //15 studiepoeng i pedagogikk* // | ||
- | // | ||
- | // | + | {{: |
- | * //Utdannet togleder// | + | |
- | * //Erfaring som togleder // | + | |
- | //Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | ||
- | * //Utdannet togleder// | ||
- | * // | ||
- | * // | ||
- | * //Objektiv og upartisk// | ||
- | //Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | + | ==== Arbeidsform studenten ==== |
- | * // | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten |
- | * // | + | |
- | * // | + | |
- | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen | + | Operativt regelverk |
- | === 5.1 Varighet fordelt på teori og praksis | + | ==== Krav til forkunnskaper |
+ | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått eksamen som trafikkstyrer, | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
- | Opplæring gjennomføres | + | ===== Hovedmål for opplæringen ===== |
+ | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger | ||
- | === 5.2 Læringsnivåer i læreplan === | ||
- | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk | + | ==== Innlæringsmål |
+ | * Studenten kan gjøre rede for begreper | ||
+ | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten <color # | ||
+ | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon | ||
+ | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
+ | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | ||
+ | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring. | ||
- | {{: | + | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== |
+ | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkavvikling | ||
+ | * Studenten har en og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | ||
+ | * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | ||
+ | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer | ||
- | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
- | Handlingskompetanse defineres som summen | + | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== |
+ | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering | ||
+ | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper | ||
+ | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
- | === 5.3 Arbeidsform elever === | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Eleven skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Eleven skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | ||
- | Det er hensiktsmessig å benytte operativt | + | ==== Krav til pensum ==== |
+ | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | ||
- | === 5.4 Vurdering under utdanningen | + | ==== Varighet på teori og praksis |
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | ||
+ | Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | ||
- | Under opplæringen blir eleven vurdert | + | Opplæring gjennomføres |
+ | Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning | ||
- | **Prøver | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. |
+ | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | |**Karakter**|**Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen**| | + | ==== Antall deltakere ==== |
- | |5|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | <del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</ |
- | |4|Bestått\\ Eleven overvåker og styrer trafikken effektivt. Eleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. |
- | |3|Bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken | + | Det gjennomføres også praktisk opplæring |
- | |2|Ikke bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- | + | |
- | |1|Ikke bestått: | + | |
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | + | |
- | |**Karakter**|**Skriftlig | + | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell |
- | |5|Bestått\\ Eleven viser god helhetsoversikt | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning |
- | |4|Bestått\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | + | |
- | |3|Bestått\\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse | + | |
- | |2|Ikke bestått\\ Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | |1|Ikke bestått \\ Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | | + | |
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | + | |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar | + | ===== Prinsipper |
- | ==== 6. Gjennomføring av eksamen | + | ==== Vurdering under utdanningen |
+ | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ | ||
+ | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
- | === 6.1 Eksamener === | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan. |
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner eleven til å utføre en bestemt funksjon | + | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet |
- | Læreplan for utdanning av togledere | + | Norsk jernbaneskole |
- | * Skriftlig eksamen Toglederprøve | + | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ |
- | | + | {{tablelayout? |
- | | + | ^ Karakter |
- | | + | | 5 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
- | Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | + | | 4 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
+ | | 3 | Bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, | ||
+ | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Studenten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Studenten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Studenten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | ||
+ | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. | ||
- | Elevene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | + | {{tablelayout? |
+ | ^Karakter ^Standard ved skriftlig | ||
+ | |5|Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |4|Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |3|Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |2|Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |1|Ikke bestått | ||
+ | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | På skriftlig | + | ==== Retningslinjer for sensor ==== |
+ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte | ||
- | * Strekningsbeskrivelse | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
- | | + | ¨ |
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Eksamen | ||
+ | | Toglederprøven: | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen: | ||
+ | | Avsluttende praktisk eksamen: | ||
+ | | Fjernstyringsprøven: | ||
- | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | ||
- | === 6.2 Toglederprøve === | + | For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av < |
- | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | + | \\ |
+ | Muntlig fjernstyringsprøve < | ||
- | Eksamen skal avdekke om eleven kan vise handlingskompetanse | + | ==== Eksamener ==== |
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon | ||
- | For å bestå | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen | + | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, |
+ | Eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning for fjernstyringsprøven godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. | ||
- | === 6.3 Fjernstyringsprøve === | + | Følgende eksamener skal gjennomføres: |
+ | * Skriftlig prøve | ||
+ | * Fjernstyringsprøven | ||
+ | * Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | * Avsluttende praktisk eksamen | ||
- | Fjernstyringsprøven består av en skriftlig del på inntil 1 time hvor elevene prøves i kunnskapsmålene, | + | Det kreves at alle eksamener bestås |
- | Eksamen | + | Studentene |
- | Det foretas en totalvurdering av begge eksamener samlet. For å bestå fjernstyringsprøven må eleven oppnå karakter 3. | + | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: |
+ | * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet | ||
+ | * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | + | På øvrige eksamener tillates |
- | === 6.4 Avsluttende skriftlig eksamen === | ||
- | Avsluttende skriftlige | + | Til eksamen |
- | Eksamen skal avdekke om eleven kan gjøre rede for avvikshåndtering, arbeid i spor, ulykker, beredskap og kommunikasjon. | + | {{tablelayout? |
+ | ^ Toglederutdanningen | ||
+ | | Toglederprøve | ||
+ | | Fjernstyringsprøve | ||
+ | | Avsluttende eksamen | ||
+ | | Avsluttende eksamen | ||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | === 6.5 Avsluttende praktisk eksamen | + | ==== Toglederprøve |
+ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. Bestått eksamen i Toglederprøven er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet | + | ==== Fjernstyringsprøve ==== |
+ | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer. | ||
+ | For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | Eksamen skal avdekke om eleven | + | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== |
+ | Avsluttende skriftlige eksamen | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet | ||
- | For å bestå eksamen må eleven | + | ==== Avsluttende praktisk eksamen ==== |
+ | Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | ==== 7. Oppnevning av sensor ==== | ||
- | === 7.1 Retningslinjer for sensorer | + | ===== Klage på eksamen |
+ | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
+ | Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
- | Sensorene godkjenner eksamensoppgaver | + | Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, |
- | På skriftlig eksamen retter | + | Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, |
- | === 7.2 Toglederprøve === | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen |
- | + | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.3 Fjernstyringsprøve === | + | |
- | + | ||
- | Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. | + | |
- | + | ||
- | Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === | + | |
- | + | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. | + | |
- | + | ||
- | Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.5 Avsluttende praktisk eksamen === | + | |
- | + | ||
- | Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. | + | |
- | + | ||
- | Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen. | + | |
- | + | ||
- | ==== 8. Klage på eksamen ==== | + | |
- | + | ||
- | === 8.1 Klage på skriftlig eksamen === | + | |
- | + | ||
- | Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | + | |
- | + | ||
- | Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | |
- | + | ||
- | Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | + | |
- | + | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk | + | |
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | === 8.2 Klage på muntlig og praktisk/ | + | ==== Klage på muntlig og praktisk/ |
- | + | Student | |
- | Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ | + | |
- | + | ||
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | |
- | + | ||
- | Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | + | |
- | + | ||
- | Ved klage på muntlig/ | + | |
- | + | ||
- | === 8.3 Fusk === | + | |
- | + | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | + | |
- | + | ||
- | bruk av ulovlige hjelpemidler, | + | |
- | + | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til elevens leder. | + | |
- | + | ||
- | ==== 9. Krav til lokal opplæring av togledere ved de respektive trafikkstyringssentraler ==== | + | |
- | + | ||
- | //Elever som har bestått alle eksamener i utdanningen av togledere som foregår ved Norsk jernbaneskole, | + | |
- | + | ||
- | //Først når lokal opplæring for togledere ved respektiv trafikkstyringssentral er gjennomført og bestått, er toglederen ferdig utdannet og godkjent til å utføre selvstendig tjeneste.// | + | |
- | + | ||
- | //Dersom en togleder søker stilling ved annen trafikkstyringssentral, | + | |
- | + | ||
- | ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | + | |
- | + | ||
- | //Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, | + | |
- | + | ||
- | ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | + | |
- | + | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, | + | |
- | + | ||
- | ===== Tema og leksjoner ===== | + | |
- | ==== Tema 1: Innføring ==== | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 1.1: Informasjon om utdanningen** | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal få innføring om utdanningen, | + | |
- | |// | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 2.1: Kommunikasjon** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse: \\ - I muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ \\ Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i: \\ - Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik \\ - Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik | Eleven skal praktisere nøyaktig \\ muntlig og skriftlig kommunikasjon, | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for:\\ - Fordeling av restkapasitet \\ - Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.\\ \\ Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.| | + | |
- | ==== Tema 3: Togleders oppgaver ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 3.1: Togleders oppgaver ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | Eleven skal forklare: | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:\\ - Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak \\ - Driftsavvik uten feil ved infrastruktur \\ - Driftsavvik med feil ved infrastruktur \\ - Varsling av uønskede hendelser \\ - Nødanrop \\ - Fravik fra bestemmelser \\ - Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller \\ personer i spor \\ - Sikring av togvei \\ - Kjøring av tog forbi signaler som ikke \\ kan vise Kjør \\ - Midlertidig endring av driftsform \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal utføre korrekt \\ kommunikasjon. \\ \\ Eleven skal håndtere \\ avvikssituasjoner på en trygg \\ og sikker måte.\\ \\ Eleven skal vise vurderingsevne \\ og handlingskompetanse, | + | |
- | + | ||
- | **** | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 5: Arbeid i spor ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 5.1: Arbeid i spor ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og txps ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, | + | |
- | + | ||
- | **** | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 6: Tekniske anlegg ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform i trafikkstyringssentral: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.1: Togradio ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal. \\ | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.2: ATC ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | Eleven skal kunne beskrive:\\ - Hvordan ATC-systemet er bygd opp \\ \\ Eleven skal gjøre rede for:\\ - Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet \\ - Hva som overvåkes DATC \\ - Hva som overvåkes av FATC \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.|Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.\\ | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kjenne til:\\ - Betjening av sikringsanlegg på stasjon \\ - Skjematisk plan \\ \\ Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.\\ | | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.5: Akseltellere ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.6: ERTMS ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal få informasjon om ERTMS: \\ - Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS \\ - Bli vist oversiktstegning av systemet| | | + | |
- | + | ||
- | **Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg \\ - Romblokkprinsippet \\ - Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost \\ - ID merking av blokkposter \\ - Spesielle forhold ved grensestasjon \\ - Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg \\ - Nødfrakobling av kontaktledning \\ - Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ \\ Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.| | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6: Betjene FIDO (Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal) ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for: \\ - Systemets funksjon og virkemåte \\ - Reserveløsning \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning\\ | | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 7: Ulykker - beredskap ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | **Arbeidsform | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten. Ved muntlig/ |
- | **Tidsramme: | + | Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, |
- | ** Leksjon 7.1 Topphendelser | + | Ved klage på muntlig/ |
- | |<49em 60% 40%>| | + | ==== Fusk ==== |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. |
- | |Gjøre rede for håndtering | + | Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, |
- | ** Leksjon | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder. |
- | |<49em 60% 40%>| | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | + | |
- | ** Leksjon 7.3 Farlig gods ** | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Kravene til jernbaneforetakenes håndtering | + | |
- | ** Leksjon | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | {{tablelayout? |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** |
- | |Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene | + | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig |
+ | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** | ||
+ | | * Gjør gode prioriteringer | ||
+ | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** | ||
+ | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | ||
+ | ^ **Toglederrollen, | ||
+ | | * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold | ||
- | ==== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ==== | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | ^Kommunikasjon og teamarbeid^ | ||
- | |- Uttrykker seg kortfattet og tydelig\\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås\\ | ||
- | ^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ | ||
- | |Gjør gode prioriteringer\\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer)\\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. \\ | | ||
- | ^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ | ||
- | |- Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\ - Stiller på jobb uthvilt og i form\\ - Håndterer distraksjoner godt\\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\ - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\ - Ber om hjelp når det er behov\\ - Fornuftig bruk av pauser\\ | | ||
- | ^Toglederrollen, | ||
- | |- Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.\\ - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold\\ - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet\\ - Griper inn når det er “påkrevd”\\ - Stoler på seg selv og egne beslutninger\\ - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer\\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner| |