Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/06/14 12:22] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/02 13:22] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 48: | Linje 48: | ||
- | ==== Hovedmål for opplæringen ==== | ||
- | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | ||
==== Læringsutbyttebeskrivelse for toglederutdanningen ==== | ==== Læringsutbyttebeskrivelse for toglederutdanningen ==== | ||
- | Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger og | + | Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, |
- | personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, | + | I tillegg skal utdannelsen gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten får en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. |
Etter endt utdanning kan studenten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | Etter endt utdanning kan studenten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | ||
følgende læringsutbyttebeskrivelser: | følgende læringsutbyttebeskrivelser: |