Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/02 13:22] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/02 13:38] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
||
---|---|---|---|
Linje 24: | Linje 24: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at de er en barrierer | + | Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, |
+ | |||
+ | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller | ||
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
+ | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: | ||
- | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: | + | Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål |
- | + | ||
- | Læremålene skal sikre at studenten få en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | + | |
- | + | ||
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. | + | |
Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
Linje 50: | Linje 49: | ||
==== Læringsutbyttebeskrivelse for toglederutdanningen ==== | ==== Læringsutbyttebeskrivelse for toglederutdanningen ==== | ||
- | Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, | + | Utdannelsen |
- | I tillegg | + | |
Etter endt utdanning kan studenten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | Etter endt utdanning kan studenten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i |