Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/02 13:35] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/02 13:36] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
||
---|---|---|---|
Linje 24: | Linje 24: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
+ | Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, | ||
+ | |||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser og har god kompetanse til å utføre oppgavene. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser og har god kompetanse til å utføre oppgavene. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
+ | |||
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: |