Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/02 13:36] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/06 10:39] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 9: | Linje 9: | ||
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fgansvarlig | + | Fagnsvarlig |
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
Linje 16: | Linje 16: | ||
==== Agressokode ==== | ==== Agressokode ==== | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
- | * FO1022-Togleder | + | * FO1022 - Togleder |
- | * FO1076-Togekspeditør | + | * FO1076 - Togekspeditør |
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema | + | Elektroniske [[menyer: |
- | Godkjennelsen | + | |
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at de er en barrierer |
- | + | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller | + | |
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: | ||
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål | + | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: |
+ | |||
+ | Læremålene skal sikre at studenten få en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
+ | |||
+ | Læreplanen konkretiserer hovedmål, | ||
Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
Linje 41: | Linje 40: | ||
Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | ||
- | Det er hensiktsmessig å benytte operativt | + | Operativt |
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
Linje 47: | Linje 46: | ||
+ | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
+ | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | ||
- | ==== Læringsutbyttebeskrivelse for toglederutdanningen ==== | ||
- | Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, | ||
- | I tillegg skal utdannelsen gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten får en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | ||
- | |||
- | Etter endt utdanning kan studenten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | ||
- | følgende læringsutbyttebeskrivelser: | ||
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur | + | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur |
- | * Studenten skal ha kunnskap om trafikkregler, | + | * Studenten skal kunne gjøre rede for trafikkregler, |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg. | + | * Studenten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, |
- | * Studenten skal ha kunnskap om togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring | + | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg |
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring. | ||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
* Studenten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | * Studenten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | ||
- | * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre trafikkstyring. | + | * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg |
- | * Studenten skal kunne bruke dokumentasjon for å håndtere | + | * Studenten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse, iverksette tiltak/ |
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | + | * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, |
- | * Studenten skal kunne bygge relasjoner | + | * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter |
- | * Studenten | + | * Studenten |
+ | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
Linje 79: | Linje 76: | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, |
- | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon | + | |
==== Varighet på teori og praksis ==== | ==== Varighet på teori og praksis ==== | ||
Linje 98: | Linje 94: | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290), Instruktør(FO-1289) og sensor(FO-1288) i Agresso | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor(FO-1288) i Agresso |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten skal ha praksisperioder i trafikkstyringssentralene. Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | + | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. |
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. | ||
- | Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. | + | Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. |
Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
Linje 113: | Linje 108: | ||
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Karakter | + | ^ Karakter |
| 5 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | 5 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
| 4 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | 4 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
Linje 132: | Linje 127: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikkdivisjonen. | + | For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk.\\ |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. | For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. | ||
- | Toglederprøven (en sensor) | + | Toglederprøven (en sensor) |
- | Muntlig fjernstyringsprøve(to sensorer) | + | Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) |
- | Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) | + | Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) |
- | Avsluttende praktisk/ | + | Avsluttende praktisk eksamen (en sensor) |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
- | Det skal utarbeides og oversendes | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen |
- | Muntlig | + | Eksamensoppgaver for muntlig |
+ | Eksamensoppgaver, | ||
+ | |||
+ | Følgende eksamener skal gjennomføres: | ||
+ | * Skriftlig prøve | ||
+ | * Fjernstyringsprøven | ||
+ | * Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | * Avsluttende praktisk eksamen | ||
+ | |||
+ | Det kreves at alle eksamener bestås | ||
+ | |||
+ | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | ||
+ | |||
+ | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | ||
+ | * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | ||
+ | * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer | ||
+ | |||
+ | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | ||
- | Læreplan for utdanning av Togledere har følgende eksamener: | ||
- | * Skriftlig prøve med en varighet på inntil 5 timer. | ||
- | * Fjernstyringsprøven, | ||
- | * Avsluttende skriftlig eksamen med en varighet på inntil 5 timer | ||
- | * Avsluttende praktisk/ | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
Linje 162: | Linje 169: | ||
| Avsluttende eksamen | | Avsluttende eksamen | ||
| Avsluttende eksamen | | Avsluttende eksamen | ||
- | |||
- | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile delmål og fagleksjoner beskrevet i vedlegg: Delmål og leksjoner. | ||
- | |||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. | ||
- | |||
- | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | ||
- | |||
- | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | ||
- | • Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | ||
- | • Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer | ||
- | |||
- | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | ||
Linje 183: | Linje 178: | ||
==== Fjernstyringsprøve ==== | ==== Fjernstyringsprøve ==== | ||
- | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1 timer. | + | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer. |
For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
Linje 192: | Linje 187: | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | ==== Avsluttende praktisk/ | + | ==== Avsluttende praktisk eksamen ==== |
- | Avsluttende praktisk/ | + | Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. |
For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk/ | + | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. |
Linje 212: | Linje 207: | ||
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | + | Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, |
Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | ||
- | Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. | + | Ved klage på muntlig/ |
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
Linje 225: | Linje 220: | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder. | ||
+ | |||
+ | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
+ | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig | ||
+ | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** | ||
+ | | * Gjør gode prioriteringer | ||
+ | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** | ||
+ | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | ||
+ | ^ **Toglederrollen, | ||
+ | | * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold | ||
+ | |||