lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/02 13:38]
ingrid_dale_bjordal [Innledning]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/05 08:52]
ingrid_dale_bjordal [Innledning]
Linje 9: Linje 9:
  
 ==== Utarbeidet av ==== ==== Utarbeidet av ====
-Fgansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk 
  
 ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====
Linje 24: Linje 24:
  
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og internt i trafikkstyringssentralen og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker+Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og internt i trafikkstyringssentralen og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker
  
 Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser og har god kompetanse til å utføre oppgavene. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser og har god kompetanse til å utføre oppgavene. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.
Linje 48: Linje 48:
  
  
-==== Læringsutbyttebeskrivelse for toglederutdanningen ==== +==== Hovedmål for toglederutdanningen ==== 
-Utdannelsen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten får en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+Utdannelsen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten vil få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
 Etter endt utdanning kan studenten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i Etter endt utdanning kan studenten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i
Linje 55: Linje 55:
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====  ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== 
-  * Studenten har kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.+  * Studenten skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.
   * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring.   * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring.
   * Studenten skal ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.   * Studenten skal ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.
Linje 97: Linje 97:
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
-Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290), Instruktør(FO-1289) og sensor(FO-1288) i Agresso +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor(FO-1288) i Agresso 
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane