lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/05 08:40]
ingrid_dale_bjordal [Innledning]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/02/08 12:59]
chrane
Linje 9: Linje 9:
  
 ==== Utarbeidet av ==== ==== Utarbeidet av ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk +Fagnsvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk 
  
 ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====
-Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.+Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
  
 ==== Agressokode ==== ==== Agressokode ====
 Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\ Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\
-  * FO1022-Togleder +  * FO1022 - Togleder 
-  * FO1076-Togekspeditør+  
  
 ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== Dokumentasjon av opplæringen ====
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen\\  +Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttesDokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar
-Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar+
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måteUtdanningen gir grunnlag for å praktisere som togleder og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og internt trafikkstyringssentralen og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker+Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammenMedarbeideren skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter. Medarbeideren skal ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig trafikkstyringen. 
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser og har god kompetanse til å utføre oppgavene. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. 
  
 Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.  Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskap, tekniske og ikke- tekniske ferdigheter.  
  
-Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål i opplæringsplanen, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.+Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.  
 + 
 +Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmålsom gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. 
 + 
 +Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. 
  
-Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. 
  
  {{:playground:laereplan_for_trafikk:laereplan_togleder_5.2.png?400|}}  {{:playground:laereplan_for_trafikk:laereplan_togleder_5.2.png?400|}}
Linje 39: Linje 39:
  
 ==== Arbeidsform studenten ==== ==== Arbeidsform studenten ====
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen, og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder og faglærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
  
-Det er hensiktsmessig å benytte operativt regelverk på Banenettet i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen.+Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.
  
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått eksamen som trafikkstyrer, bestått kontrollprøve og gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.+Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha
 +  * Bestått eksamen som trafikkstyrer  
 +  * Bestått kontrollprøve  
 +  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.
  
  
 +===== Hovedmål for opplæringen =====
 +Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal få evnen  til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal studenten få en forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
-==== Hovedmål for toglederutdanningen ==== 
-Utdannelsen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten vil få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. 
- 
-Etter endt utdanning kan studenten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i 
-følgende læringsutbyttebeskrivelser: 
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====  ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== 
-  * Studenten har kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren+  * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring
-  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. +  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner+  * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg. +  * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjonene
-  * Studenten skal ha kunnskap om togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring +  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring
 +  * Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. 
 +  * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse.    
  
 ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== ==== Innlæringsmål for ferdighet ====
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer+  * Studenten skal kunne lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre trafikkstyring. +  * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. 
-  * Studenten skal kunne bruke dokumentasjon for å håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer
 +  * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring.  
 +  * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
 +  * Studenten skal kunne bruke sjekklister.   
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +  * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * Studenten skal kunne bygge relasjoner med andretogledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. +  * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å skape felles situasjonsforståelse
-  * Studenten innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjonog utførelse av arbeidsoppgaver.+  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av sine arbeidsoppgaver. 
 +  * Studenten har kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. 
  
-Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og 
-praksis. 
-Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, 
-egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere. 
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) og i styringssystemet for Bane NOR- Kunde og trafikkNoe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR +Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra Førerens regelbok, og forskrifter i Bane NOR.
-Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon+
  
-==== Varighet på teori og praksis ==== +==== Gjennomføring av teori og praksis ==== 
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.  +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 4-4,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole.
-Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. +
  
-Opplæring gjennomføres løpet av ca. 5,5 mnd.  +Ved praksis trafikkstyringssentralennår studenten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togleder, skal det legges til rette for at veileder kan lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen
-Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring.+
  
-Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan.+Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\
 I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral
  
-==== Antall deltakere ==== +Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral. Linjeleder har ansvar for å følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok.  
-I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. + 
 + 
 +  
 +==== Antall deltakere i praksisperioden  ====
 I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. 
-Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.+Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en egnet togleder/veileder. Maksimum 1 student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. 
 + 
 +==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ==== 
 +  * Godkjent som togekspeditør/togleder 
 +  * Må ha tjenestegjort som txp/togleder i minst 3 år 
 +  * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse 
 +  * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan 
 +  *  Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet  
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
-Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor(FO-1288) i Agresso +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO-1291) i Agresso 
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
  
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
-Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten skal ha praksisperioder i trafikkstyringssentralene. Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. +Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelseDet vil bli lagt vekt på samhandling og fellessituasjonsforståelse\\ 
 +Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. \\ 
 +Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. 
  
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt læreplan og opplæringsplan. +Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ 
-Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. \\ \\+I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole
  
 +Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
 Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\
 {{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} {{tablelayout?colwidth="80px,700px"}}
-^ Karakter  ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk/muntlig eksamen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^+^ Karakter  ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^
 |  5        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                                         | |  5        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                                         |
 |  4        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                     | |  4        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                     |
Linje 131: Linje 146:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikkdivisjonen+Fagleder trafikkstyring i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringenListen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\ 
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen som oppnevner to nye sensorer. + 
 +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder trafikkstyring i Kunde og trafikk som oppnevner to en nye sensorer.\\  
 +¨ 
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
 +^ Eksamen                         ^ Sensor(er)                                                                                                 ^ 
 +| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagleder trafikkstyring                                                   | 
 +| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                        | 
 +| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                        | 
 +| Fjernstyringsprøven:            | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnes av seksjonssjef funksjonell godkjenning 
 + 
 For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk.  For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. 
  
-Toglederprøven (en sensor)  + \\ 
-Muntlig fjernstyringsprøve(to sensorer)  +Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\
-Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) +
-Avsluttende praktisk/muntlig eksamen (en sensor)+
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
 Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
  
-Det skal utarbeides og oversendes eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for kvalitetssikring og godkjenning. Når eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning er kvalitetssikret og godkjent sender sensor en samlet tilbakemelding til innen fastsatt frist+Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 4 uker før eksamen avholdesSensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt
  
-Muntlig og skriftlig eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. Eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning for fjernstyringsprøven godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning. +Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ 
 +Eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning for fjernstyringsprøven godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning.  
 + 
 +Følgende eksamener skal gjennomføres: \\  
 +  * Skriftlig prøve  
 +  * Fjernstyringsprøven 
 +  * Avsluttende skriftlig eksamen  
 +  * Avsluttende praktisk eksamen  
 + 
 +Det kreves at alle eksamener bestås 
 + 
 +Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen.  
 + 
 +På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: 
 +  * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 
 + 
 +På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.
  
-Læreplan for utdanning av Togledere har følgende eksamener:  
-  * Skriftlig prøve med en varighet på inntil 5 timer. 
-  * Fjernstyringsprøven, muntlig del med en varighet på inntil 1 time  
-  * Avsluttende skriftlig eksamen med en varighet på inntil 5 timer 
-  * Avsluttende praktisk/muntlig eksamen med en varighet på inntil 1,5 timer 
  
 Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
Linje 161: Linje 195:
 | Avsluttende eksamen  | skriftlig  | - 2 oppgavesett med Casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  | | Avsluttende eksamen  | skriftlig  | - 2 oppgavesett med Casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  |
 | Avsluttende eksamen  | praktisk   | - 2 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    | | Avsluttende eksamen  | praktisk   | - 2 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |
- 
-Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile delmål og fagleksjoner beskrevet i vedlegg: Delmål og leksjoner. 
- 
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. 
- 
-Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen.  
- 
-På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: 
-• Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 
-• Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer 
- 
-På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. 
  
  
Linje 182: Linje 204:
  
 ==== Fjernstyringsprøve ==== ==== Fjernstyringsprøve ====
-Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1 timer.+Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen 
 + 
 For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3.  For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. 
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Linje 191: Linje 214:
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
-==== Avsluttende praktisk/muntlig eksamen ==== +==== Avsluttende praktisk eksamen ==== 
-Avsluttende praktisk/muntlig eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time.+Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time.
 For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3.
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk/muntlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.+Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
  
Linje 211: Linje 234:
  
 ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ====
-Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.+Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
  
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten. Ved praktisk/muntlig eksamen kan studenten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.+Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan studenten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.
  
 Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen. Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen.
  
-Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Studenters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen. +Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom studenten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og studenten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere studenten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Studenters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. 
  
 ==== Fusk ==== ==== Fusk ====
Linje 225: Linje 248:
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder. Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder.
  
 +===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere =====
 +
 +
 +Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}
 +
 +^ **Kommunikasjon og teamarbeid**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^
 +| • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/nabotogleder, TXP og toginformatøroppdatert \\ • Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ • Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ • Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ • Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ • Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ • Hjelper til ved behov \\ • Søker aktivt informasjon fra andre  |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +^ Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ^
 +| • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ^
 +| • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +^ Lederskap                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ^
 +| • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane