Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/08/21 14:36] ingrid_dale_bjordal [Klage på eksamen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 08:13] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
||
---|---|---|---|
Linje 22: | Linje 22: | ||
Elektroniske [[menyer: | Elektroniske [[menyer: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere |
+ | |||
+ | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
+ | praksis. | ||
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen | + | Læreplanen |
+ | |||
+ | Læreplanen konkretiserer hovedmål | ||
- | Læremålene skal sikre at studenten | + | Læremålene skal sikre at studenten |
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. | ||
- | Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
| | ||
Linje 47: | Linje 51: | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | + | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. |
- | * Studenten | + | * Studenten |
+ | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, |
* Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
- | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | + | |
- | praksis. | + | |
- | Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | + | |
- | egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere. | + | |
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Praksisperiode ==== | ||
+ | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | ||
==== Varighet på teori og praksis ==== | ==== Varighet på teori og praksis ==== | ||
Linje 88: | Linje 97: | ||
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | ==== Antall deltakere ==== | + | ==== Antall deltakere |
- | I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. | + | <del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</ |
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor(FO-1288) i Agresso | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | + | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. |
+ | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. |
- | Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. | + | |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter | + | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. |
+ | |||
+ | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene | ||
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
Linje 127: | Linje 138: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig | + | Fagansvarlig |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer.\\ | + | |
- | For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef | + | |
- | Toglederprøven (en sensor) | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
- | Muntlig fjernstyringsprøve | + | ¨ |
- | Avsluttende skriftlig eksamen | + | {{tablelayout? |
- | Avsluttende praktisk eksamen | + | ^ Eksamen |
+ | | Toglederprøven: | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen: | ::: | | ||
+ | | Avsluttende praktisk eksamen: | ::: | | ||
+ | | Fjernstyringsprøven: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
+ | \\ | ||
+ | < | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, |
Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
Linje 155: | Linje 174: | ||
På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | ||
- | * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | + | * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |
- | * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer | + | |
På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | ||
Linje 178: | Linje 196: | ||
==== Fjernstyringsprøve ==== | ==== Fjernstyringsprøve ==== | ||
- | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer. | + | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. |
+ | |||
For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
Linje 227: | Linje 246: | ||
- | {{tablelayout? | + | ^**Sammanhandling: |
- | ^ **Kommunikasjon | + | |Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\| |
- | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig | + | |
- | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** | + | - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | |
- | | * Gjør gode prioriteringer | + | |
- | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** | + | |
- | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | |
- | ^ **Toglederrollen, | + | |
- | | * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold | + | |
- | + | ||