lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/11/22 13:40]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/05 12:29]
ingrid_dale_bjordal
Linje 22: Linje 22:
 Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollenhar forståelse for at de er en barrierer og har god kompetanse til å utføre oppgavene+Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelsekunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig
  
-Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter+Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og 
 +praksis. 
 +Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, 
 +egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere.
  
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskap, tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig.+Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter
  
-Læremålene skal sikre at studenten få en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelserdette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.+Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskapferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder
  
 Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
  
-Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.+Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. 
 + 
  
  {{:playground:laereplan_for_trafikk:laereplan_togleder_5.2.png?400|}}  {{:playground:laereplan_for_trafikk:laereplan_togleder_5.2.png?400|}}
Linje 70: Linje 75:
   * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.   * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
  
-Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og +
-praksis. +
-Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, +
-egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere.+
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
Linje 89: Linje 91:
  
 ==== Antall deltakere ==== ==== Antall deltakere ====
-I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. +<del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del> 
 I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. 
 Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
-Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor(FO-1288) i Agresso +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso 
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
  
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
-Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. +Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter. \\ 
 +Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. 
  
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan.+Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan.
 Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn.
 +Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
 Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\
Linje 127: Linje 131:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\+Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\
  
 Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer.\\  Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer.\\ 
 ¨ ¨
-^Eksamen ^Sensoe(er) ^ +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
-|Toglederprøven | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet | +^ Eksamen                         ^ Sensoe(er)                                                                                                
-|Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor)             +| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                  
-|Avsluttende praktisk eksamen (en sensor)               +| Avsluttende skriftlig eksamen:  :::                                                                                                       
-|Fjernstyringsprøven| 1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning|+| Avsluttende praktisk eksamen:   :::                                                                                                       
 +| Fjernstyringsprøven:            | 1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning  |
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane