Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/11/22 13:45] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/05 10:00] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 22: | Linje 22: | ||
Elektroniske [[menyer: | Elektroniske [[menyer: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere |
- | Læreplanen | + | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og |
+ | praksis. | ||
+ | Toglederutdanningen | ||
+ | egenskaper | ||
- | Læreplanen | + | Læreplanen |
- | Læremålene skal sikre at studenten få en grundig forståelse | + | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer |
Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. | Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. | ||
- | Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet | + | Læremålene |
+ | |||
| | ||
Linje 70: | Linje 75: | ||
* Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
- | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | + | |
- | praksis. | + | |
- | Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | + | |
- | egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere. | + | |
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
Linje 89: | Linje 91: | ||
==== Antall deltakere ==== | ==== Antall deltakere ==== | ||
- | I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. | + | <del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</ |
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor(FO-1288) i Agresso | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | + | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. |
+ | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan. |
Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. | Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. | ||
+ | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse. | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene |
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ |