lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/05 10:00]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 08:13]
ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere]
Linje 22: Linje 22:
 Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Togleder skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. 
  
 Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og
 praksis. praksis.
-Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, +
-egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere.+
  
 Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.  Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
  
-Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder+Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 
  
-Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.+Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
  
 Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.
Linje 52: Linje 51:
  
 ===== Hovedmål for opplæringen ===== ===== Hovedmål for opplæringen =====
-Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====  ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +  * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. +  * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Studenten <color #ed1c24>har innsikt i</color> trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. +  * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner. +  * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. +  * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring.+  * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring.
  
 ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== ==== Innlæringsmål for ferdighet ====
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer+  * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkavvikling 
-  * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. +  * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner
-  * Studenten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer 
 +  * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. 
 +  * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +  * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. +  * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. 
-  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.+  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.
   * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.   * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
  
Linje 78: Linje 80:
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet og Styringsportalen for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR
 + 
 + 
 +==== Praksisperiode ==== 
 +Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok.  
  
 ==== Varighet på teori og praksis ==== ==== Varighet på teori og praksis ====
Linje 90: Linje 97:
 I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral
  
-==== Antall deltakere ====+==== Antall deltakere i praksisperioden  ====
 <del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del>  <del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del> 
 I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. 
Linje 101: Linje 108:
  
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
-Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter. \\+Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\
 Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen.  Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. 
  
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan. +Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan. 
-Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. + 
-Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse.+Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
  
 Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Linje 131: Linje 138:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\+Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, <del>sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</del> utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor<del>(er)</del> til den enkelte eksamen.\\
  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer.\\ +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner <del>to</del> en nye sensorer.\\ 
 ¨ ¨
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-^ Eksamen                         Sensoe(er)                                                                                                +^ Eksamen                         Sensor(er)                                                                                                          
-| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                  +| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                            
-| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                       +| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                                 
-| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                       +| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                                 
-| Fjernstyringsprøven:            | 1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning  |+| Fjernstyringsprøven:            | <del>1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning</del>  |
  
  
-For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. +<del>For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av</del> <del>sakkyndig leder signal</del> og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. 
  
  \\  \\
-Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\+<del>Muntlig fjernstyringsprøve</del> <del>(to sensorer)</del> \\
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
 Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. +Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 4 uker før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen 14 dager før eksamen skal avholdes
  
 Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\
Linje 167: Linje 174:
  
 På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:
-  * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett +  * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
-  * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer+
  
 På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.
Linje 190: Linje 196:
  
 ==== Fjernstyringsprøve ==== ==== Fjernstyringsprøve ====
-Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer.+Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen 
 + 
 For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3.  For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. 
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Linje 239: Linje 246:
  
  
-{{tablelayout?colwidth="680px"}} +^**Sammanhandling: kommunikasjon og samarbeid**^ Forklaring 
-^ **Kommunikasjon og teamarbeid**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              +|Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\|  
-Uttrykker seg kortfattet og tydelig  \\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås  \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll  \\ * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner  \\ * Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov   \\ * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning  \\ * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger  \\ * Har en god og naturlig tone med sine kolleger  \\ * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)  \\ * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre  \\ * Hjelper til ved behov  \\ * Søker aktivt informasjon fra andre  | +                               Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ |                               Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ 
-^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^ +                               - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre |
-| * Gjør gode prioriteringer  \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)  \\ * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling.   \\ * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      | +
-^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ^ +
-| * Er bevisst på og håndterer målkonflikter  \\ * Stiller på jobb uthvilt og i form  \\ * Håndterer distraksjoner godt  \\ * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning  \\ * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet  \\ * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet  \\ * Ber om hjelp når det er behov  \\ * Fornuftig bruk av pauser                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          | +
-^ **Toglederrollen, lederskap**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ^ +
-| * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.  \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold  \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet  \\ * Griper inn når det er “påkrevd”  \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger  \\ * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer  \\ * Gir klare og utvetydige instruksjoner                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
- +
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane