lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/05 10:00]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 13:13]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
Linje 17: Linje 17:
 Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\ Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\
   * FO1022 - Togleder   * FO1022 - Togleder
-  * FO1076 - Togekspeditør+  
  
 ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== Dokumentasjon av opplæringen ====
 Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Togleder skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. 
  
-Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og 
-praksis. 
-Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, 
-egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere. 
  
 Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.  Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
  
-Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder+Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 
  
-Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.+Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
  
 Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.
Linje 43: Linje 39:
  
 ==== Arbeidsform studenten ==== ==== Arbeidsform studenten ====
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
  
 Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.
  
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått eksamen som trafikkstyrer, bestått kontrollprøve og gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.+Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha
 +  * Bestått eksamen som trafikkstyrer  
 +  * Bestått kontrollprøve  
 +  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.
  
  
 ===== Hovedmål for opplæringen ===== ===== Hovedmål for opplæringen =====
-Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====  ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +  * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. +  * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for trafikkreglerandre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Studenten har innsikt i gjeldende loverforskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. +  * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse 
-  * Studenten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner+  * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjonene
-  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. +  * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring.+  * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse.
  
 ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== ==== Innlæringsmål for ferdighet ====
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer+  * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring 
-  * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. +  * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner
-  * Studenten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer 
 +  * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer 
 +  * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +  * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. +  * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. 
-  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver. +  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver. 
-  * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.+  * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsenog grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
  
  
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet og Styringsportalen for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR.
  
-==== Varighet på teori og praksis ==== +==== Gjennomføring av teori og praksis ==== 
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.  +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole.
-Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. +
  
-Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd.  +Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\
-Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring. +
- +
-Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan.+
 I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral
  
-==== Antall deltakere ==== +Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok.  
-<del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del> + 
 + 
 +  
 + 
 +==== Antall deltakere i praksisperioden  ====
 I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. 
 Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
-Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO-1291) i Agresso 
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
  
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
-Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter. \\ +Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ 
-Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. +Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. \\ 
 +Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. 
  
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan. +Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan.\\ 
-Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. +I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole 
-Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse.+ 
 +Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
  
 Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Linje 133: Linje 137:
 Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\ Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\
  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer.\\ +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to en nye sensorer.\\ 
 ¨ ¨
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-^ Eksamen                         Sensoe(er)                                                                                                +^ Eksamen                         Sensor(er)                                                                                                          
-| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                  +| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                            
-| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                       +| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                                 
-| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                       +| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                                 
-| Fjernstyringsprøven:            | sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning  |+| Fjernstyringsprøven:            | sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning  |
  
  
Linje 151: Linje 155:
 Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. +Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 4 uker før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen 14 dager før eksamen skal avholdes
  
 Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\
Linje 167: Linje 171:
  
 På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:
-  * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett +  * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
-  * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer+
  
 På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.
Linje 190: Linje 193:
  
 ==== Fjernstyringsprøve ==== ==== Fjernstyringsprøve ====
-Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer.+Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen 
 + 
 For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3.  For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. 
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Linje 236: Linje 240:
  
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.  +Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. 
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}} 
- +^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid**                                    ^ **Forklaring**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
-{{tablelayout?colwidth="680px"}} +Uttale seg klart og tydelig                                                     | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner                                                                                  | 
-^ **Kommunikasjon og teamarbeid**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-Uttrykker seg kortfattet og tydelig  \\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås  \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll  \\ * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner  \\ * Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov   \\ * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning  \\ * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger  \\ * Har en god og naturlig tone med sine kolleger  \\ * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)  \\ * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre  \\ Hjelper til ved behov  \\ * Søker aktivt informasjon fra andre  +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-* Gjør gode prioriteringer  \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (togarbeiderskift, befaringer)  \\ Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling.   \\ * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-Er bevisst på og håndterer målkonflikter  \\ * Stiller på jobb uthvilt og i form  \\ * Håndterer distraksjoner godt  \\ * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning  \\ * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet  \\ * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet  \\ * Ber om hjelp når det er behov  \\ * Fornuftig bruk av pauser                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          | +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-^ **Toglederrollen, lederskap**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ^ +| Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det                       | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           | 
-* Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.  \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold  \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet  \\ * Griper inn når det er “påkrevd”  \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger  \\ * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer  \\ * Gir klare og utvetydige instruksjoner                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
- +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| Profesjonell opptreden                                                          |                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     | 
 +| Kommuniserer høflig og respektfullt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| Samhandler med andre                                                            | - Deler informasjon, spesielt før/i for bindelse med krevende operasjoner \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
 +^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
 +Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre \\ - Stille oppfølgings- og kontrollspørsmål for å sikre felles situasjonsforståelse. Noterer for ikke å glemme                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                | 
 +| Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledereTXP og toginformatørersamt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   | 
 +| Vurdere potensiale til hendelsen                                                | - Videreformidler potensielt skadeomfang/konsekvensutvikling for trafikken og reisende                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              | 
 +| Jobber proaktivt                                                                | - Jobber aktivt for å være i forkant av og styre hendelsesutviklingen \\ - Planlegger de neste aksjonene og beslutter/gjennomfører nødvendige tiltak \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring  | - Gjør gode prioriteringer                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          | 
 +| Avklarer tid/sted/omfang for aktiviteter/oppgaver                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
 +^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering og stresshåndtering**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
 +Håndterer avbrytelser og distraksjoner                                          | - Håndterer distraksjoner godt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      | 
 +| Løser avvik/utfordringer/konflikter på en hensiktsmessig måte                   | - Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
 +:::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
  
 + 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane