Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/05 12:33] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2020/03/31 13:40] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 12: | Linje 12: | ||
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
==== Agressokode ==== | ==== Agressokode ==== | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
* FO1022 - Togleder | * FO1022 - Togleder | ||
- | | + | |
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
Linje 24: | Linje 24: | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, | ||
- | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
- | praksis. | ||
- | Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | ||
- | egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere. | ||
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
Linje 33: | Linje 29: | ||
Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. | ||
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. | + | Læreplanen konkretiserer hovedmål |
Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
Linje 43: | Linje 39: | ||
==== Arbeidsform studenten ==== | ==== Arbeidsform studenten ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen |
Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha: |
+ | * Bestått | ||
+ | * Bestått | ||
+ | * Gjennomført | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen | + | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
+ | * Studenten har kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ | ||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. |
- | * Studenten | + | * Studenten |
+ | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer | ||
+ | * Studenten | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, |
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold | + | * Studenten har kunnskap om ulike faktorer |
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis |
- | Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | + | |
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ |
- | Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring. | + | |
- | + | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole | + | |
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | ==== Antall deltakere ==== | + | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, |
- | < | + | |
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Antall deltakere | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
- | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | + | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, |
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter. \\ | + | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter |
- | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | + | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. |
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan. | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene |
- | Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet | + | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig |
- | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse. | + | |
+ | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse | ||
Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
Linje 133: | Linje 138: | ||
Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\ | ||
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
¨ | ¨ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Toglederprøven: | + | | Toglederprøven: |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen: | + | | Avsluttende skriftlig eksamen: |
- | | Avsluttende praktisk eksamen: | + | | Avsluttende praktisk eksamen: |
- | | Fjernstyringsprøven: | + | | Fjernstyringsprøven: |
Linje 151: | Linje 156: | ||
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, |
Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
Linje 167: | Linje 172: | ||
På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | ||
- | * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | + | * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |
- | * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer | + | |
På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | ||
Linje 190: | Linje 194: | ||
==== Fjernstyringsprøve ==== | ==== Fjernstyringsprøve ==== | ||
- | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer. | + | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. |
+ | |||
For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
Linje 236: | Linje 241: | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. |
- | + | {{tablelayout? | |
- | + | ||
- | {{tablelayout? | + | |
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | + | |
- | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig | + | |
- | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** | + | |
- | | * Gjør gode prioriteringer | + | |
- | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** | + | |
- | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | |
- | ^ **Toglederrollen, | + | |
- | | * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold | + | |
+ | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
+ | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||