Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/05 12:44] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/08 10:59] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
| |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== |
* Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. |
* Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
* Studenten skal kunne gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. | * Studenten kan gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. |
* Studenten skal ha kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. |
* Studenten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner. | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner. |
* Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. |
* Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring. | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon innen sikring. |
| |
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== |
* Studenten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | * <del>Studenten kan gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer.</del> |
* Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. |
* Studenten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. | * <color #ed1c24>Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer</color> for å håndtere avvik eller uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. |
| |
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== |
* Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. |
* Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. |
* Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver. | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kan rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver. |
* Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. |
| |