Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/08 10:34] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/08 11:48] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
||
---|---|---|---|
Linje 58: | Linje 58: | ||
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
* Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | ||
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
Linje 65: | Linje 65: | ||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten kan gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | + | * <del>Studenten kan gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer.</ |
* Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | ||
- | * Studenten kan håndtere avvik eller uønsket hendelse, iverksette tiltak/ | + | * <color #ed1c24>Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer</ |
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
* Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
* Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | ||
- | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, |
* Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||