Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/11 09:34] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/11 10:04] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 26: | Linje 26: | ||
Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
praksis. | praksis. | ||
- | Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | + | |
- | egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere. | + | |
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
Linje 52: | Linje 51: | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | + | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre |