lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/11 09:34]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 08:15]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
Linje 26: Linje 26:
 Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og
 praksis. praksis.
-Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, +
-egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere.+
  
 Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.  Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
Linje 52: Linje 51:
  
 ===== Hovedmål for opplæringen ===== ===== Hovedmål for opplæringen =====
-Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
  
Linje 66: Linje 65:
 ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== ==== Innlæringsmål for ferdighet ====
   * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkavvikling   * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkavvikling
-  * Studenten har en og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner.+  * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner.
   * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer   * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer
   * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring.   * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring.
Linje 75: Linje 74:
   * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.   * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.
   * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder.   * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder.
-  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kan rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.+  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.
   * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.   * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
  
Linje 81: Linje 80:
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet og Styringsportalen for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR
 + 
 + 
 +==== Praksisperiode ==== 
 +Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok.  
  
 ==== Varighet på teori og praksis ==== ==== Varighet på teori og praksis ====
Linje 93: Linje 97:
 I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral
  
-==== Antall deltakere ====+==== Antall deltakere i praksisperioden  ====
 <del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del>  <del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del> 
 I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. 
Linje 107: Linje 111:
 Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen.  Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. 
  
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan.+Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene opplæringsplan.
  
 Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
Linje 134: Linje 138:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\+Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, <del>sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</del> utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor<del>(er)</del> til den enkelte eksamen.\\
  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer.\\ +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner <del>to</del> en nye sensorer.\\ 
 ¨ ¨
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-^ Eksamen                         ^ Sensor(er)                                                                                                +^ Eksamen                         ^ Sensor(er)                                                                                                          
-| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                  +| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                            
-| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                       +| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                                 
-| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                       +| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                                 
-| Fjernstyringsprøven:            | <del>1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal</del> \\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning  |+| Fjernstyringsprøven:            | <del>1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning</del>  |
  
  
-For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av <del>sakkyndig leder signal</del> og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. +<del>For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av</del> <del>sakkyndig leder signal</del> og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. 
  
  \\  \\
-Muntlig fjernstyringsprøve <del>(to sensorer)</del> \\+<del>Muntlig fjernstyringsprøve</del> <del>(to sensorer)</del> \\
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
 Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 14 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen i god tid (senest fire dagerfør eksamen skal avholdes. +Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 4 uker før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen 14 dager før eksamen skal avholdes. 
  
 Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\
Linje 171: Linje 175:
 På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:
   * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet   * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
-  * Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer 
  
 På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.
Linje 193: Linje 196:
  
 ==== Fjernstyringsprøve ==== ==== Fjernstyringsprøve ====
-Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer.+Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen 
 + 
 For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3.  For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. 
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Linje 239: Linje 243:
  
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.  +Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. 
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
- +^ **Sammanhandling: kommunikasjon og samarbeid**  ^ Forklaring                                                       
-{{tablelayout?colwidth="680px"}} +Uttale seg klart og tydelig                     | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig                            | 
-^ **Kommunikasjon og teamarbeid**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              +| :::                                             | - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforståes  
-Uttrykker seg kortfattet og tydelig  \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås  \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll  \\ * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner  \\ * Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov   \\ * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning  \\ * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger  \\ * Har en god og naturlig tone med sine kolleger  \\ * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)  \\ * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre  \\ * Hjelper til ved behov  \\ * Søker aktivt informasjon fra andre  | +| :::                                             | - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning      | 
-^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^ +| :::                                             | - Har en god og naturlig tone med sine kolleger                  | 
-| * Gjør gode prioriteringer  \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)  \\ * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling.   \\ * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      | +| :::                                             - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre            |
-^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ^ +
-| * Er bevisst på og håndterer målkonflikter  \\ * Stiller på jobb uthvilt og i form  \\ * Håndterer distraksjoner godt  \\ * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning  \\ * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet  \\ * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet  \\ * Ber om hjelp når det er behov  \\ * Fornuftig bruk av pauser                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          | +
-^ **Toglederrollen, lederskap**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ^ +
-| * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.  \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold  \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet  \\ * Griper inn når det er “påkrevd”  \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger  \\ * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer  \\ * Gir klare og utvetydige instruksjoner                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
- +
- +
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane