Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 07:51] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 08:24] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
¨ | ¨ |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} |
^ Eksamen ^ Sensor(er) ^ | ^ Eksamen ^ Sensor(er) ^ |
| Toglederprøven: | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet | | | Toglederprøven: | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet | |
| Avsluttende skriftlig eksamen: | ::: | | | Avsluttende skriftlig eksamen: | ::: | |
| Avsluttende praktisk eksamen: | ::: | | | Avsluttende praktisk eksamen: | ::: | |
| Fjernstyringsprøven: | <del><del>1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal</del> \\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning </del> | | | Fjernstyringsprøven: | <del>1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning</del> | |
| |
| |
| |
| |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. |
| {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} |
| ^ **Sammanhandling: kommunikasjon og samarbeid** ^ Forklaring ^ |
{{tablelayout?colwidth="680px"}} | | Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforståes \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | |
^ **Kommunikasjon og teamarbeid** ^ | | ::: | ::: | |
| * Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ * Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov \\ * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ * Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ * Hjelper til ved behov \\ * Søker aktivt informasjon fra andre | | | ::: | ::: | |
^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** ^ | | ::: | ::: | |
| * Gjør gode prioriteringer \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | | | ::: | ::: | |
^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** ^ | | Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll | | |
| * Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ * Stiller på jobb uthvilt og i form \\ * Håndterer distraksjoner godt \\ * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet \\ * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ * Ber om hjelp når det er behov \\ * Fornuftig bruk av pauser | | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov - Ber om hjelp når det er behov | |
^ **Toglederrollen, lederskap** ^ | | ::: | ::: | |
| * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ * Gir klare og utvetydige instruksjoner | | | ::: | ::: | |
| | Profesjonell opptreden | | | |
| | Kommuniserer høflig og respektfult | | |
| | Samhandler med andre | - Deler informasjon, spesielt før/i for bindelse med krevende operasjoner| |
| | | - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) | |
| |