Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 07:51] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:04] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
||
---|---|---|---|
Linje 143: | Linje 143: | ||
¨ | ¨ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Toglederprøven: | + | | Toglederprøven: |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen: | + | | Avsluttende skriftlig eksamen: |
- | | Avsluttende praktisk eksamen: | + | | Avsluttende praktisk eksamen: |
- | | Fjernstyringsprøven: | + | | Fjernstyringsprøven: |
Linje 243: | Linje 243: | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. |
- | + | ||
- | + | ||
- | {{tablelayout? | + | |
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | + | |
- | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig | + | |
- | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** | + | |
- | | * Gjør gode prioriteringer | + | |
- | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** | + | |
- | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | |
- | ^ **Toglederrollen, | + | |
- | | * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold | + | |
+ | ^**Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** ^ | ||
+ | | Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | ||
+ | | | - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | | ||
+ | | | - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | | ||
+ | | | - Har en god og naturlig tone med sine kolleger | ||
+ | | | - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | | ||
+ | | | - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll| | ||
+ | | | - Gir klare og utvetydige instruksjoner | | ||
+ | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | | ||
+ | | | - Hjelper til ved behov | | ||
+ | | | - Ber om hjelp når det er behov | | ||
+ | | | - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | | ||
+ | | Profesjonell opptreden | ||
+ | | Kommuniserer høflig og respektfullt | | | ||
+ | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
+ | | | - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | ||
+ | ^**Situasjonsforståelse: | ||
+ | | Innhenter informasjon | ||
+ | | Videreformidler fakta/ | ||
+ | | Vurdere potensiale til hendelsen | | | ||
+ | | Jobber proaktivt | ||
+ | | | - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | | ||
+ | | | - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | | ||
+ | | Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | - Gjør gode prioriteringer | | ||
+ | | Avklarer tid/ | ||
+ | ^** Oppgavehåndtering: | ||
+ | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | - Håndterer distraksjoner godt | | ||
+ | | Løser avvik/ | ||
+ | | | - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | | ||
+ |