Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 08:20] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/03 14:38] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 57: | Linje 57: | ||
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Studenten | + | * Studenten har innsikt i trafikkregler, |
* Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | ||
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
Linje 85: | Linje 85: | ||
==== Praksisperiode ==== | ==== Praksisperiode ==== | ||
Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | ||
+ | |||
+ | Linjeleder har ansvaret for å gjennomføre progresjonstester i praksisperioden, | ||
Linje 98: | Linje 100: | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
- | < | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
Linje 244: | Linje 245: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
- | ^ **Sammanhandling: kommunikasjon | + | ^ **Samhandling |
- | | Uttale seg klart og tydelig | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: |
- | | Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll | + | | ::: | ::: | |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | - Hjelper | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det |
- | | ::: | - Ber om hjelp når det er behov | + | | ::: | ::: | |
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | Profesjonell opptreden | ||
+ | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
+ | | Samhandler med andre | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
+ | | Innhenter informasjon | ||
+ | | Videreformidler fakta/ | ||
+ | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
+ | | Jobber proaktivt | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
+ | | Avklarer tid/ | ||
+ | ^ ** Oppgavehåndtering: | ||
+ | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
+ | | Løser avvik/ | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | |||
+ |