Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 08:20] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 12:12] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
||
---|---|---|---|
Linje 57: | Linje 57: | ||
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Studenten | + | * Studenten har innsikt i gjeldende |
- | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon | + | * Studenten har kunnskap om skriftlig |
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
* Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | ||
- | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon | + | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon |
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv | + | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv |
* Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | ||
* Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | ||
- | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | + | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
Linje 74: | Linje 74: | ||
* Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
* Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | ||
- | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, |
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | + | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. |
Linje 82: | Linje 82: | ||
Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | ||
+ | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
+ | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring.Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | ||
+ | |||
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | ||
+ | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | ==== Praksisperiode ==== | ||
Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | ||
+ | Linjeleder har ansvaret for å gjennomføre progresjonstester i praksisperioden, | ||
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | + | |
- | Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | + | |
- | + | ||
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. | + | |
- | Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring. | + | |
- | + | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | + | |
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | + | |
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
- | < | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
Linje 244: | Linje 240: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
- | ^ **Sammanhandling: kommunikasjon | + | ^ **Samhandling |
- | | Uttale seg klart og tydelig | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: |
- | | Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll | + | | ::: | ::: | |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | - Hjelper | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det |
- | | ::: | - Ber om hjelp når det er behov | + | | ::: | ::: | |
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | Profesjonell opptreden | ||
+ | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
+ | | Samhandler med andre | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
+ | | Innhenter informasjon | ||
+ | | Videreformidler fakta/ | ||
+ | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
+ | | Jobber proaktivt | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
+ | | Avklarer tid/ | ||
+ | ^ ** Oppgavehåndtering: | ||
+ | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
+ | | Løser avvik/ | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | |||
+ |