Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 08:41] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 08:52] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
||
---|---|---|---|
Linje 247: | Linje 247: | ||
^**Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** ^ | ^**Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** ^ | ||
| Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | | Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | ||
- | | : | - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | | + | | | - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | |
- | | : | - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | | + | | | - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | |
- | | : | - Har en god og naturlig tone med sine kolleger | + | | | - Har en god og naturlig tone med sine kolleger |
- | | : | - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | | + | | | - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | |
- | | : | - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll| | + | | | - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll| |
| Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | | ||
- | | : | - Hjelper til ved behov | | + | | | - Hjelper til ved behov | |
- | | : | - Ber om hjelp når det er behov | | + | | | - Ber om hjelp når det er behov | |
| Profesjonell opptreden | | Profesjonell opptreden | ||
| Kommuniserer høflig og respektfullt | | | | Kommuniserer høflig og respektfullt | | | ||
| Samhandler med andre | - Deler informasjon, | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
- | | : | - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | + | | | - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, |
- | |**Situasjonsforståelse: | + | ^**Situasjonsforståelse: |
- | | Innhenter informasjon | + | | Innhenter informasjon |
| Videreformidler fakta/ | | Videreformidler fakta/ | ||
- | | | + | | Vurdere potensiale til hendelsen | | |
+ | | Jobber proaktivt | ||
+ | | | - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | | ||
+ | | | - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | | ||
+ | | Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | - Gjør gode prioriteringer | | ||
+ | | Avklarer tid/ | ||
+ | ^** Oppgavehåndtering: | ||
+ | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | - Håndterer distraksjoner godt | | ||
+ | | Løser avvik/ | ||
+ | | | - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | | ||