Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 08:52] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 10:52] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
||
---|---|---|---|
Linje 57: | Linje 57: | ||
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Studenten | + | * Studenten har innsikt i trafikkregler, |
* Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | ||
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
Linje 98: | Linje 98: | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
- | < | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
Linje 244: | Linje 243: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | + | {{tablelayout? | |
- | ^**Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** ^ | + | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** |
- | | Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | | | - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | + | | ::: | ::: | |
- | | | - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | + | | ::: | ::: | |
- | | | - Har en god og naturlig tone med sine kolleger | + | | ::: | ::: | |
- | | | - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | | + | | ::: | ::: | |
- | | | - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll| | + | | ::: | ::: | |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | + | | ::: | ::: | |
- | | | - Hjelper til ved behov | | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det |
- | | | - Ber om hjelp når det er behov | | + | | ::: | ::: | |
- | | Profesjonell opptreden | + | | ::: | ::: | |
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | | + | | ::: | ::: | |
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | + | | Profesjonell opptreden |
- | | | - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | + | | Kommuniserer høflig og respektfullt |
- | ^**Situasjonsforståelse: | + | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, |
- | | Innhenter informasjon | + | | ::: | ::: | |
- | | Videreformidler fakta/ | + | ^ **Situasjonsforståelse: |
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | | + | | Innhenter informasjon |
- | | Jobber proaktivt | + | | Videreformidler fakta/ |
- | | | - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | + | | Vurdere potensiale til hendelsen |
- | | | - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | | + | | Jobber proaktivt |
- | | Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | - Gjør gode prioriteringer | | + | | ::: | ::: | |
- | | Avklarer tid/ | + | | ::: | ::: | |
- | ^** Oppgavehåndtering: | + | | Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring |
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | - Håndterer distraksjoner godt | | + | | Avklarer tid/ |
- | | Løser avvik/ | + | ^ ** Oppgavehåndtering: |
- | | | + | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner |
+ | | Løser avvik/ | ||
+ | | ::: | ::: | | ||