Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
|
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:07] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:09] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} |
^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** ^ | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** ^ |
| Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning - Har en god og naturlig tone med sine kolleger - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll - Gir klare og utvetydige instruksjoner | | | Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger - Hjelper til ved behov - Ber om hjelp når det er behov - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov | | | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov | |
| Vurdere potensiale til hendelsen | | | | Vurdere potensiale til hendelsen | | |
| Jobber proaktivt | - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | | | Jobber proaktivt | - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |