Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:09] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 10:52] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
||
---|---|---|---|
Linje 57: | Linje 57: | ||
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Studenten | + | * Studenten har innsikt i trafikkregler, |
* Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | ||
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
Linje 98: | Linje 98: | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
- | < | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
Linje 244: | Linje 243: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | ||
| Uttale seg klart og tydelig | | Uttale seg klart og tydelig | ||
Linje 259: | Linje 258: | ||
| Profesjonell opptreden | | Profesjonell opptreden | ||
| Kommuniserer høflig og respektfullt | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | + | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, |
- | | ::: | + | | ::: | ::: | |
^ **Situasjonsforståelse: | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
- | | Innhenter informasjon | + | | Innhenter informasjon |
| Videreformidler fakta/ | | Videreformidler fakta/ | ||
| Vurdere potensiale til hendelsen | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
Linje 272: | Linje 271: | ||
^ ** Oppgavehåndtering: | ^ ** Oppgavehåndtering: | ||
| Håndterer avbrytelser og distraksjoner | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
- | | Løser avvik/ | + | | Løser avvik/ |
- | | ::: | + | | ::: | ::: | |