Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:09] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 13:13] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
||
---|---|---|---|
Linje 17: | Linje 17: | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
* FO1022 - Togleder | * FO1022 - Togleder | ||
- | | + | |
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
Linje 23: | Linje 23: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, | ||
- | |||
- | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
- | praksis. | ||
Linje 42: | Linje 39: | ||
==== Arbeidsform studenten ==== | ==== Arbeidsform studenten ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen |
Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha: |
+ | * Bestått | ||
+ | * Bestått | ||
+ | * Gjennomført | ||
Linje 57: | Linje 57: | ||
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Studenten | + | * Studenten har innsikt i gjeldende |
- | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon | + | * Studenten har kunnskap om skriftlig |
- | * Studenten har kunnskap om funksjoner | + | * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene |
* Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | ||
- | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon | + | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon |
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv | + | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv |
* Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | ||
* Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | ||
- | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | + | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
Linje 74: | Linje 74: | ||
* Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
* Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | ||
- | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, |
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | + | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. |
Linje 82: | Linje 82: | ||
Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | ||
+ | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | ||
+ | |||
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | ||
+ | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | ==== Praksisperiode ==== | ||
Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | ||
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | + | |
- | Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | + | |
- | + | ||
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. | + | |
- | Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring. | + | |
- | + | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | + | |
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | + | |
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
- | < | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
Linje 109: | Linje 104: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ | ||
- | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | + | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. |
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ |
+ | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
Linje 138: | Linje 135: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\ |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
¨ | ¨ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
Linje 147: | Linje 144: | ||
| Avsluttende skriftlig eksamen: | | Avsluttende skriftlig eksamen: | ||
| Avsluttende praktisk eksamen: | | Avsluttende praktisk eksamen: | ||
- | | Fjernstyringsprøven: | + | | Fjernstyringsprøven: |
- | <del>For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av</ | + | For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. |
\\ | \\ | ||
- | <del>Muntlig fjernstyringsprøve</ | + | Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\ |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Linje 244: | Linje 241: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | + | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** |
- | | Uttale seg klart og tydelig | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | Profesjonell opptreden | + | | Profesjonell opptreden |
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | + | | Kommuniserer høflig og respektfullt |
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | + | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, |
- | | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Situasjonsforståelse: | + | ^ **Situasjonsforståelse: |
- | | Innhenter informasjon | + | | Innhenter informasjon |
- | | Videreformidler fakta/ | + | | Videreformidler fakta/ |
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | + | | Vurdere potensiale til hendelsen |
- | | Jobber proaktivt | + | | Jobber proaktivt |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | + | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring |
- | | Avklarer tid/ | + | | Avklarer tid/ |
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | + | ^ ** Oppgavehåndtering: |
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | + | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner |
- | | Løser avvik/ | + | | Løser avvik/ |
- | | ::: | + | | ::: | ::: | |