Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:11] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/03 11:02] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. |
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
* Studenten <color #ed1c24>har innsikt i</color> trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. | * Studenten har innsikt i trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. |
* Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. |
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner. | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner. |
==== Praksisperiode ==== | ==== Praksisperiode ==== |
Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok. | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok. |
| |
| Linjeleder har ansvaret for å gjennomføre progresjonstester i praksisperioden, utarbeidet av Norsk jernbaneskole |
| |
| |
| |
==== Antall deltakere i praksisperioden ==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden ==== |
<del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del> | |
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. |
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. |
| |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}} |
^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** ^ | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** ^ |
| Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner | | | Uttale seg klart og tydelig | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner | |
| Profesjonell opptreden | | | | Profesjonell opptreden | | |
| Kommuniserer høflig og respektfullt | | | | Kommuniserer høflig og respektfullt | | |
| Samhandler med andre | - Deler informasjon, spesielt før/i for bindelse med krevende operasjoner - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) | | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, spesielt før/i for bindelse med krevende operasjoner \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet** ^ ^ | ^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet** ^ ^ |
| Innhenter informasjon | - Søker aktivt informasjon fra andre | | | Innhenter informasjon | - Søker aktivt informasjon fra andre \\ - Stille oppfølgings- og kontrollspørsmål for å sikre felles situasjonsforståelse. Noterer for ikke å glemme | |
| Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov | | | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov | |
| Vurdere potensiale til hendelsen | | | | Vurdere potensiale til hendelsen | - Videreformidler potensielt skadeomfang/konsekvensutvikling for trafikken og reisende | |
| Jobber proaktivt | - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | | | Jobber proaktivt | - Jobber aktivt for å være i forkant av og styre hendelsesutviklingen \\ - Planlegger de neste aksjonene og beslutter/gjennomfører nødvendige tiltak \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering og stresshåndtering** ^ ^ | ^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering og stresshåndtering** ^ ^ |
| Håndterer avbrytelser og distraksjoner | - Håndterer distraksjoner godt | | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | - Håndterer distraksjoner godt | |
| Løser avvik/utfordringer/konflikter på en hensiktsmessig måte | - Er bevisst på og håndterer målkonflikter - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | | | Løser avvik/utfordringer/konflikter på en hensiktsmessig måte | - Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| |
| |