Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:11] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 09:38] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
||
---|---|---|---|
Linje 57: | Linje 57: | ||
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Studenten | + | * Studenten har innsikt i gjeldende |
- | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon | + | * Studenten har kunnskap om skriftlig |
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
* Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | ||
- | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon | + | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon |
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv | + | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv |
* Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | ||
* Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | ||
- | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | + | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
Linje 74: | Linje 74: | ||
* Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
* Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | ||
- | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, |
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | + | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. |
Linje 85: | Linje 85: | ||
==== Praksisperiode ==== | ==== Praksisperiode ==== | ||
Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | ||
+ | |||
+ | Linjeleder har ansvaret for å gjennomføre progresjonstester i praksisperioden, | ||
Linje 98: | Linje 100: | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
- | < | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
Linje 244: | Linje 245: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | + | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** |
- | | Uttale seg klart og tydelig | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | Profesjonell opptreden | + | | Profesjonell opptreden |
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | + | | Kommuniserer høflig og respektfullt |
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | + | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | ^ **Situasjonsforståelse: | + | ^ **Situasjonsforståelse: |
- | | Innhenter informasjon | + | | Innhenter informasjon |
- | | Videreformidler fakta/ | + | | Videreformidler fakta/ |
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | + | | Vurdere potensiale til hendelsen |
- | | Jobber proaktivt | + | | Jobber proaktivt |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |
- | | Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | + | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring |
- | | Avklarer tid/ | + | | Avklarer tid/ |
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | + | ^ ** Oppgavehåndtering: |
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | + | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner |
- | | Løser avvik/ | + | | Løser avvik/ |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: |